FAQ – Veelgestelde vragen

Gek genoeg met weinig gegeven antwoorden

FAQ – Veelgestelde vragen

Vragen, vragen en nog eens vragen.

Met eindeloze antwoorden die je niet verwacht van iemand die  “zo kort en bondig mogelijk” moet schrijven.

Wat doet een copywriter?

De korte uitleg: een copywriter schrijft teksten. Maar dan heel goed. Daarom is “tekstschrijver” ook een best goede naam.

De lange versie:

Een copywriter doet meer dan alleen een foutloze tekst opleveren. Eén van de belangrijkste taken is dat élke tekst die een bedrijf communiceert, dezelfde toon en dezelfde boodschap heeft. Dit versterkt namelijk de herkenbaarheid en betrouwbaarheid van het bedrijf.

Als lezer valt je dit misschien niet eens op. Maar het valt wél op als elke tekst op een andere manier geschreven is. Met tekst praat je met je klant. Het komt erg onprofessioneel over als er steeds op een andere toon tegen je gesproken wordt. Je vraagt je af: ‘met wie praat ik nu eigenlijk?’

Leesbaarheid: elke tekst vraagt andere skills
Een andere belangrijke taak is zorgen voor optimale leesbaarheid. Een tekst op een flyer lees je anders dan een tekst in een boek. En een tekst voor een speech vraagt om iets anders dan een tekst in een blog.

Een copywriter weet hoe de ogen en de hersenen werken bij het type tekst en het medium waar de tekst terecht gaat komen. Elk type tekst vergt een andere trukendoos om ervoor te zorgen dat de tekst ook echt prettig is om te lezen.

Over specialisatie

Er zijn copywriters die zeggen álle soorten teksten te kunnen schrijven en er zijn copywriters die zich specialiseren.

Bij specialisatie kun je denken aan het type tekst, dus voor welk medium de tekst bedoeld is. Denk aan speeches, jaarverslagen, social media, aanbestedingen, offertes, juridische documenten, commerciële documenten (folders, flyers), educatieve teksten tot en met websiteteksten. En alles daartussenin.

Ze kunnen ook gespecialiseerd zijn in een branche. Bijvoorbeeld een schrijver die veel verstand heeft van autotechniek, dieren, milieu of wetgeving en ga zo maar door.

Ik richt me vooral op commerciële teksten, en dan vooral webteksten. Ik vind het interessant hoe de psychologie achter een website werkt. Hoe je met de juiste buttons en kleine stukjes tekst mensen kunt sturen richting een aankoop in een webshop boeit me enorm.

Wat is het verschil tussen een copywriter en een tekstschrijver?

Voor mij is een copywriter hetzelfde als een tekstschrijver. Het is immers een letterlijke vertaling. Hoewel tekstschrijver als Nederlands woord direct duidelijk is, noem ik mezelf copywriter om de doodsimpele reden: copywriter spreek je makkelijker uit. Mijn tong struikelt vaak over het woord tekstschrijver.

Zoek eens op internet en je ziet dat de meningen behoorlijk uiteenlopen. Ik doe er niet moeilijk over. Ik hou gewoon van leesbare teksten maken.

Wat kost een copywriter?

Dat verschilt: tussen de € 0,01 en een paar ton. Say What?

De korte uitleg: een serieuze copywriter die niet alleen voor een factuurtje schrijft, maar zich verdiept in jouw doelen rekent tussen € 50 en € 120 per uur. Of hij maakt een duidelijke projectprijs.

Jackpot Copywrite doet niet mee aan de onzin van het betalen per woord, maar werkt met een projectprijs.

 

Prijs per woord, prijs per uur of prijs per project?

De goedkoopste manier is via tekstschrijvers die werken met een tarief per woord. (Meestal een paar cent per woord) Deze kom je vooral tegen op freelance platformen waar opdrachtgevers hun opdrachten plaatsen.

Tekstschrijven gaat echter over zo duidelijk mogelijk schrijven met zo min mogelijk woorden. Een woordprijs vergelijk ik met een vrachtwagenchauffeur die per kilometer betaald krijgt. Denk je dat hij de kortste route neemt? Of dat hij iets geeft om z’n lading?

Zoals je in m’n werkwijze kunt zien, is schrijven maar zo’n 30% á 40% van de tijd. En dan reken ik nog niet eens een kennismaking, goede briefing en feedbackronde mee. Die krijg je dus echt niet bij een tekstschrijver die een tarief per woord rekent. Nadenken en meedenken werken namelijk niet in zijn voordeel.

 

Een betere manier is een prijs per uur. Hoewel, dit zegt ook niet alles, maar de tekstschrijver kan dan wel de tijd nemen die nodig is om kwaliteit te leveren.

Ik werk meestal met een projectprijs. Zo is vooraf 100% duidelijk wat de investering is. Dat heb je met een uurprijs namelijk niet altijd.

En die paar ton? Vaak kijkt men naar de tijd die iemand nodig heeft. Maar goede content op je website levert je veel op: het kan je business maken of breken.

Een mooi voorbeeld is een steengoede slogan verzinnen. Het kost een beetje bedenktijd en 10 seconden om het op papier te zetten. Maar zo’n goede slogan levert een groot bedrijf miljoenen op. Zij zien de waarde van zes woordjes waarvoor ze met alle liefde een paar ton met de copywriter afrekenen.

Waarom heb ik een freelance tekstschrijver nodig?

Tekst is specialisme. Je laat je website toch ook door een websitebouwer maken? Een designer verzorgt een slim design. Een fotograaf geeft jou een professionele uitstraling.

En wat doe je met je teksten als je weet dat tekst voor zo’n 30% verantwoordelijk is voor de conversie van je site? Tekst is twee keer zo doorslaggevend als design. Dus voor je webteksten, je SEO-teksten, blogs, Google adds etc. ga je hopelijk niet zelf zitten prutten.

Wat is een briefing en waarom is dit zo belangrijk?

Goede input is goede output. Er is geen copywriter die een goede tekst kan maken als het hoe-en-waarom niet duidelijk is.

In een briefing maak ik kennis met je bedrijf, doelgroep en je doelen. Ik moet kunnen proeven hoe het er in jouw wereld aan toe gaat, anders kan ik dat gevoel niet in de tekst overbrengen.

Jij bent de specialist in je vakgebied, dus je moet me even toelaten in je brein. Je leest er meer over op de paginaHoe brief je een copywriter?

Komt mijn tekst vol met grapjes en trucjes?

Ik zou het je niet aanraden. Humor is riskant in tekst: iedereen leest in een andere stemming en je kunt het snel anders opvatten. Humor is geweldig, maar moet je erg goed overwegen.

Als je een commerciële website hebt, dan pas je hoe dan ook marketingtrucjes toe. Misschien zelfs onbewust, maar je wilt hoe dan ook de aandacht trekken én van kijkers kopers maken. Ook dit moet subtiel gebeuren. Als bezoeker van een website wil je je welkom voelen, en geen lokaas.

Ik richt me vooral op commerciële (web)teksten omdat ik deze “trucjes” erg boeiend vind. En dan vooral om ze zó subtiel te gebruiken dat het nooit ten koste gaat van de leesbaarheid en toch goed converteert.

Wat is Jackpot Copy Tijd?

Jackpot Copy Tijd is een laagdrempelige manier om kennis te maken met het werk van Jackpot Copywrite. Voor een vaste prijs neem ik je tekst of webpagina onder de loep.

Hierbij kijk ik naar alle items waarmee je alles uit je tekst haalt. Ik maak een adviesrapport en deze bespreken we tijdens een uur videobellen.

Zo heb je je eigen koffie en als je bakkie op is, heb je alle kennis en energie om spierballen aan ál je teksten te geven. Lachen en goede koffie gegarandeerd. Kijk hierrrr voor meer info.

Waarin verschilt Jackpot Copywrite ten opzichte van andere tekstschrijvers?

Ik doe het anders. “Standaard” en “gewoon” werken niet. Simpelweg omdat het niet goed genoeg is voor online.  Ik gooi soms alle taalregels overboord. En er komen ook niet alleen maar brave teksten uit mijn pen. Alles staat namelijk in dienst van het resultaat: een leesbare tekst voor jouw doelgroep.

En het beeld dat copywriters over alles en voor iedereen kunnen schrijven kan ik ook niet bevestigen. Daar hoor ik niet bij. Ik richt me namelijk vooral op commerciële teksten. Beter één ding heel goed, dan 100 dingen matig.

Daarnaast kiest men mij voor mijn recht-voor-zijn-raap werkwijze. Als je een gehoorzame ja-knikker zoekt, dan bedank ik vriendelijk. Jij wilt dat ik mijn aandeel lever in een goed converterende website? Dan zeg ik het je ook als ik het ergens niet mee eens ben. Ik zeg het je als ik iets niet goed vind. De Jackpot winnen is ook niet makkelijk.

Zoals je op mijn site kunt lezen, vind ik dat content maken iets is wat je samen doet. Daarom denk ik met je mee. Ook op zaken die minder met tekst te maken hebben.

Als jij feedback ziet als een vorm van meedenken in plaats van kritiek, dan kunnen wij razend efficiënt en fijn samenwerken.

Denk nu niet dat ik een woeste Viking ben. Humor blijft bij samenwerken bij mij bijzonder hoog in het vaandel staan.

Met 20 jaar ervaring in sales, e-commerce en marketing heb ik de ideale ingrediënten voor een commerciële tekstschrijver. Omdat ik jarenlang bij webshops en webshopbouwers aan tafel heb gezeten, weet ik hoe zij denken en hoe hun klanten denken.

Waarom moet ik voor Jackpot Copywrite kiezen?

Je kiest voor Jackpot Copywrite omdat:

  • je tekst op waarde schat. Omdat je weet hoe groot het aandeel is dat tekst heeft op het succes van je website.
  • je een samenwerking zoekt: dat is iemand die met je meedenkt. Iemand die geen teksten uitspuugt, maar samen naar jouw doel toe werkt.
  • je geen dertien-in-een-dozijn-website wilt met standaard teksten “omdat de rest dat ook zo heeft”.
  • je ook zo’n bloedhekel hebt aan een website vol met clichés en geforceerde humor.
  • je precies weet welke kant je op wilt met je website.
  • je misschien juist nog niet zo goed weet welke kant je met je site op wilt. Vertel me je ideeën, ik vul ze graag aan. (Of maak er juist korte metten mee 😉)

Wanneer kies ik NIET voor Jackpot Copywrite?

Je kiest NIET voor Jackpot Copywrite als:

  • je iemand zoekt die braaf overal “ja en amen” op antwoord.
  • je juridische of journalistieke teksten wilt. Je hebt dan mensen met een grotere breincapaciteit nodig dan ik.
  • je een tarief per woord over hebt voor iets belangrijks als tekst.
  • je gewoon een tekst wilt en niet zo veel zin hebt om er samen iets moois van te maken.

Soms is er net net even geen match tussen jouw project en mijn werkwijze. Geen probleem; misschien kan ik je toch op weg helpen. Ik stel je graag voor aan één van de schrijfprofessionals binnen Tekstnet, de beroepsvereniging van tekstschrijvers waar ik lid van ben.

Ik schrijf zelf teksten. Hoe kun je me hierbij helpen?

Topper! Tekst is een kwestie van meters maken en op je bek gaan. Petje af dat je dit zelf doet! Voor alle soorten duwtjes in de rug sta ik voor je klaar. Voor webteksten, mails, landing pages of blogs.

  • Proofreaden: ik check het eindresultaat op evt. voutjes.
  • Redigeren: alles staat er, maar het leest nog niet als één geheel. Ik giet er de saus over.
  • Herschrijven: het idee is er, maar de spierballen nog niet.

Ik rag er niet als een schoolmeester doorheen. We zitten namelijk in hetzelfde schuitje.

Wat is SEO? Wat zijn SEO teksten?

SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands: zoekmachineoptimalisatie.
Door je website te optimaliseren, kun je hoger komen in zoekmachines. En dit kan je weer gratis bezoekers opleveren! SEO teksten zijn teksten die optimaal zijn geoptimaliseerd om door je doelgroep gevonden te worden.

De langere versie:

Door je website te verbeteren, kun je hoger komen in de resultaten die zoekmachines zoals Google of Bing tonen. Want vergeet niet dat bijna al het internetverkeer start met een zoekopdracht in een zoekmachine.

Dat verbeteren kan op vele punten: techniek, snelheid, kwaliteit, leesbaarheid, structuur, veiligheid, navigatie en nog véél meer. Eigenlijk álles wat zorgt voor een optimaal bezoek aan je website.

De taak van Google is namelijk de bezoeker het allerbeste antwoord te geven op zijn zoekopdracht. En daar hoort ook een zo goed mogelijke ervaring bij.

Dus de website die het meeste informatie geeft over dat onderwerp, dit het beste uitlegt, er plaatjes en video’s bij geeft, maakt dus al meer kans.

Wanneer een pagina veel bezoekers heeft en waar bezoekers veel klikken en langer op de site zijn, dan is dit een teken dat ze iets interessants vonden. Daar hecht Google dus veel waarde aan.
Als een website veel verkeer krijgt door linkjes vanaf andere sites, of er worden artikelen gedeeld, dan geldt hetzelfde.

Om te zorgen dat je het juiste publiek naar je site trekt, kun je onderzoeken op welke vragen en termen jouw doelgroep zoekt. Dit noemen we een zoekwoordenonderzoek.

Het behulp van software kun je zien hoe populair of hoe belangrijk bepaalde zoekwoorden zijn. Deze woorden kun je strategisch in je teksten verwerken. Ook maakt de software inzichtelijk hoeveel concurrentie zo’n zoekwoord heeft. Dat zijn termen waarop iedereen zoekt en/of waarop iedereen gevonden wil worden. De term “tekstschrijver” zal bijvoorbeeld lastig zijn om goed op te scoren: het is te algemeen en heeft te veel concurrentie. Je kunt daarom ook specifiekere termen gebruiken of synoniemen gebruiken. Denk aan “Tekstschrijver Noord-Holland” of “webteksten laten schrijven”. Je moet goed onderzoek doen om te kijken welke termen je kunt gebruiken.

Je kunt Google ook betalen om hoger te komen. Dit heet SEA: Search Engine Advertising. De prijs en positie is afhankelijk van de populariteit van de termen waarop je gevonden wilt worden.

Wat is het nut van goede teksten?

Denk hier eens over na: tekst is de stem van je website. Naast een paar plaatjes op je website is tekst de enige manier om je bezoeker te overtuigen. Bedenk eens over hoe je telefonisch met je klant praat. Hoeveel heb je dan wel niet te vertellen over je product of dienst? Met je stem geef je de toon aan en is het makkelijk aftasten of je iemand vertrouwd of dat hij onzin praat.

Op je website heb je maar twee seconden de kans op een goede indruk. Daarna is hij weg. De juiste boodschap én de juiste toon moeten dus allemaal binnen twee seconden duidelijk zijn. En dat bij een bezoeker die geen tijd en geen zin heeft om tekst te lezen. Ga er maar aan staan…

En wat dacht je van de vindbaarheid in Google? Zoekmachines willen maar één ding: de bezoeker het allerbeste resultaat geven op hun zoekopdracht. En Google is zó slim, hij ziet niet alleen de tekst, maar ook de context. Samen met de rest van de content bepaalt dit de kwaliteit. Kwaliteit en unieke content winnen altijd. Aldus Google zelf!

Geen vragen? Klik toch maar, want je komt gewoon op de contactpagina uit. Dan bellen we even, en dan vraag ik dingen aan jou. Is ook leuk.

Contact 

Jack Lauwers
Freelance Copywriter
KvK: 88577198
BTW: NL004229372B77
Algemene Voorwaarden

Privacyverklaring

Logo tekstnet met regels
Jack Lauwers successfully completed the All-around SEO course!