3 copywriting tips voor je webshop

Klantgericht schrijven maakt het verschil

In 2022 waren er in Nederland ruim 82.000 webwinkels. Dit aantal groeit nog steeds erg snel, dus je moet er voor zorgen dat je goed opvalt in de massa.

Hoe zorg je ervoor dat klanten voor jou kiezen?
Als het goed is ben je je webwinkel begonnen met een plan. Dat wil zeggen dat je iets beters te bieden hebt dan de concurrentie. Een beter product, betere prijs, betere service, je hebt vast wel íets.

Je hebt ook een mooie webshop gemaakt met goede foto’s en je doet moeite in om in Google gevonden te worden. Maar: dat doen je concurrenten ook allemaal.

Hoe kun je je dan toch onderscheiden? Door je webshop prettig leesbaar te maken. Daarom 3 copywriting tips voor je webshop.

 

1. Schrijf klantgericht

Ja, da’s lekker logisch” denk je nu. Dat ís het ook, maar kijk nog eens goed of je wel vóór je klant schrijft in plaats van óver je klant schrijft. Daarmee bedoel ik het volgende: 

Spreek hem persoonlijk aan met “u” of “je”. Op elke pagina. Staat er toch nog een paar keer “wij” of “ik” in je tekst? Kijk dan of je deze kunt aanpassen naar “u” of “je”. “Wij sturen je pakketje snel op” klinkt beter als je zegt: “Je krijgt je pakketje snel in huis”.

Dus: wij bieden → u krijgt.


Schrijf positief.

Negatief: Onder de € 25 rekenen wij € 5,95 verzendkosten.
PositiefVanaf €25 gratis krijgt u het gratis verzonden.

NegatiefOnze winkel is in het weekend gesloten.
PositiefU bent welkom in onze winkel van maandag tot en met vrijdag.

Vermijd dus ook negatieve woorden als: geen, verplicht, moet, niet, nooit, helaas.

Be Positive houten letters

Schrijf positieve zinnen

Webwinkels gebruiken ook veel termen die normaal lijken, maar een negatieve associatie oproepen: formulier (klinkt langdradig) en registreren (klinkt als extra werk).

Beschrijf liever welk doel de klant ermee bereikt, dus waarvóór ze een formulier “moeten” invullen, of wat ze eraan hebben als ze zich registreren.

 

Laat óók passieve woorden weg: worden, zullen, gaan, willen.

Maak actieve zinnen:

Er wordt een bestelling voor u gemaakt. Ik maak een bestelling voor u.
Als u bij ons zou kopen, dan kunt u de beste oplossing krijgen.  U krijgt de beste oplossing als u bij ons koopt. 

 

Schrap tekst en vertel het voordeel.

Twee tips in één. Dat wil in de praktijk zeggen: Vertel niet wat jíj allemaal hebt, maar wat je klant er aan heeft.

 

Ik schreef er al eerder over in dit blog: het is een veel gemaakte fout om zoveel mogelijk te vertellen wat je allemaal te bieden hebt of wat je allemaal kunt. Logisch, want daar ben je trots op. Je wilt ook niet dat je klant je shop verlaat omdat jij geen woord hebt gerept over het feit dat je de zelfregulerende thermostaatkraan met debietbegrenzer óók in je assortiment hebt. Dat hoeft gelukkig ook niet.

 

De klant komt met een doel op je shop, en dat ís meestal al naar aanleiding van een gerichte zoekopdracht.

Vertel dus vooral wat het voordeel voor je klant is. Je hoeft dus niet alles te vertellen, maar je moet wél alles omschrijven. Dat brengt ons meteen bij de volgende tip.

Je hoeft niet alles te vertellen, maar je moet wél alles omschrijven

2. Maak zélf productomschrijvingen
(En gebruik niet die van de leverancier)

De voordelen van eigen productomschrijvingen:

• Hiermee maak je je productomschrijving uniek. En unieke content is goed voor SEO.
Over webshops, productomschrijvingen en SEO zijn boekenkasten vol geschreven, maar daar ga ik in dít blog voor nu niet verder op in. Het is duidelijk dat als het om SEO gaat, er veel winst te halen is als je je omschrijvingen de nodige aandacht geeft.

 

• Je spreekt de juiste toon naar je klant. De manier waarop een leverancier de producten omschrijft hoeft natuurlijk niet overeen te komen met de tone of voice die jij naar je klant toe spreekt. Jij kent jouw doelgroep het beste, dus schrijf ook voor hen. (En daarnaast wíl je die 13-in-een-dozijn-omschrijvingen niet eens, toch?)

 

• Dit is ook je kans om consistentie in je tone of voice door te voeren. Consistentie: het stokpaardje van iedere copywriter. Vrijwel altijd onderschat. Tekst is de stem van je website.

Het gebrek aan consistentie op websites van bedrijven is een hardnekkig probleem: “je” en “u” door elkaar, op elke pagina een andere tone of voice¸ het gebruik van verschillende synoniemen voor hetzelfde woord enzovoort. En in e-mails, folders en op social media wéér een andere toon en ander woordgebruik. Hiermee laat je kansen liggen om je herkenbaarheid naar de klant te vergroten.

Neem je de producttekst van je leverancier klakkeloos over, dan kan het daarnaast ook erg copy-paste overkomen.

 

• Je kunt de leesbaarheid van de teksten enorm te verbeteren. Een goede opmaak krijg je al snel door het gebruik van:

    • veel witruimtes
    • opsommingstekens (bullet-points of nummering)
    • titels en tussenkoppen
    • niet te veel HOOFDLETTERS, dikgedrukte letters, of cursieve letters. En gebruik zoveel mogelijk hetzelfde lettertype en lettergrootte.

Naast de inhoud en de toon zorg je hiermee echt voor de puntjes op de “i”. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor je productomschrijvingen, maar voor je hele website.

Tekst is de stem van je website

En hóe je vervolgens de omschrijvingen maakt, daar heeft het blog van e-Commerceplatform Shopify leuke voorbeelden van. (Wanneer je alléén al tip #3 in acht neemt, dan kom je al een heel eind.)

 

Take it easy
Heb je veel producten? Dan kun je niet alles van een gladde tekst voorzien. Focus je eerst op de producten of productgroepen die het beste verkopen. Denk ook aan de producten met de meeste marge en kijk naar de meest gezochte producten in jouw webshop.

Maar beter trek je dit nog wat breder buiten alleen je eigen webshop en doe je een zoekwoordenonderzoek. Dan weet je ook de meest gezochten producten bij je concurrenten.

De belangrijkste zoekwoorden verwerk je in je productomschrijvingen. Doe dit subtiel, en stop je tekst niet vol met zoekwoorden. Google is daar niet gevoelig (meer) voor (integendeel!) en het leest voor geen meter. Het beste is om het zoekwoord één keer in de titel en één keer in de tekst zelf op te nemen.

3. Actie op elke pagina!

Laten we het doel van je webshop niet vergeten: kopen, kopen, kopen! Zorg ervoor dat je op elke pagina een call-to-action hebt! Bekende voorbeelden die elke webshop heeft zijn “voeg te aan de winkelmand” of “verder winkelen” en “bestellen”.

Wat heeft dit met een prettig leesbare webshop te maken? Een call-to-action (of CTA) laat je bezoeker zien waar hij moet klikken en wat hij moet doen. En omdat we op internet de tekst meer scannen dan lezen, kun je je bezoeker hier enorm mee helpen.

Op pagina’s zonder call-to-action stuur je de bezoeker een doodlopende weg in

Elke pagina moet leiden tot actie: je product of dienst kopen, aanmelden voor de nieuwsbrief, een demo bekijken, contact opnemen, het achterlaten of simpelweg doorklikken naar de volgende pagina.

Wanneer je ziet dat een bepaalde pagina slecht converteert, dan moet je deze aanpassen of verwijderen. Je ziet soms pagina’s waar helemaal géén CTA aanwezig is. Dit is meestal op een pagina die “slechts” moet informeren. Gemiste kans. Op een pagina zonder call-to-action stuur je de bezoeker in feite een doodlopende weg in.

Stuur je websitebezoeker geen doodlopende weg in!

Stuur je bezoeker geen doodlopende weg in

Hóe je je CTA-buttons het beste maakt, dat verschilt sterk per sector en doelgroep. De perfecte CTA-button bestaat niet, maar neem deze tips in elk geval mee:

• Plaats je CTA in het bovenste deel van je scherm. (boven de “fold”). Zo is die op elk apparaat altijd zichtbaar, zonder ervoor te hoeven scrollen. Het is dus ook een goed idee om die CTA ook onder de fold te herhalen, zodat deze ook ná het scrollen zichtbaar is.

• Kleurgebruik: gebruik altijd contrasterende kleuren. Dat valt goed op. En denk na over de kleur. Een zwarte button met “plaats in winkelmand” of “koop nu” past misschien wel bij je huisstijl, maar het is niet altijd een goed idee. Nogmaals: dit verschilt per sector en doelgroep.

 

Sterker nog, een rode kleur associëren we met negatief, maar toch worden rode CTA buttons vaak gebruikt omdat deze op die websites zelfs beter converteren dan groene! En andersom kan ook: een groene kleur associëren we met positief, maar toch is dit niet de meest gebruikte kleur voor een CTA button. (In Nederland is oranje de meest gebruikte kleur.) Dit hoeft niet voor jouw webshop zo te zijn dus snel naar de volgende tip:

• Meten, meten, meten! Experimenteer met kleur, tekst en positie. Blijf meten om te zien wat de beste conversie geeft.

 • Zelfs de vorm maakt verschil. Een rondere vorm ziet er vriendelijker uit dan een button met scherpe hoeken.

• Tekst: hou het kort. Gebruik actiegerichte woorden, doe een belofte (“gratis”) of beschrijf een voordeel. Maak altijd duidelijk wat de CTA-button gaat doen (en maak dat ook waar).

Kies je woorden zorgvuldig

Kies voor korte, actieve en positieve woorden

Tuurlijk, er zijn nog zóveel zaken die alleen al op tekstueel vlak je in je webshop kunt aanpakken om beter te scoren. Door er hier slechts 3 te geven heb ik ze wat uitgebreider kunnen uitleggen. Als je deze 3 items aanpakt ben je namelijk al goed op weg.