Was je -net als ik- nooit zo’n fan van cijfers, dan kun je natuurlijk beter iets met letters gaan doen. Zo gezegd, zo gedaan, maar ik voel me een beetje in de maling genomen. Want wat blijkt er bij het schrijven nou net één van de lastigste onderdelen te zijn?
Het schrijven van… cijfers!
Daarom: een cijferblog. Met tips voor de meest voorkomende struikelblokken voor cijfers in een lopende tekst.
Wanneer schrijf je getallen in letters en wanneer in cijfers?
Ik trap meteen maar af met de meest voorkomende valkuil.
De korte uitleg: er zijn geen officiële regels die aangeven hoe je getallen opschrijft. Er zijn wel richtlijnen. Eén daarvan is dat we getallen tot de twintig voluit schrijven. Hoe je het ook doet: zorg ervoor dat je het in je tekst steeds hetzelfde doet, en bijvoorbeeld niet 30 gaat afwisselen met dertig.
De uitgebreide uitleg lees je hieronder.
Deze getallen schrijf je in letters
Welke getallen schrijf je in een lopende tekst voluit? Het onderstaande overzicht van onzetaal.nl pak ik er altijd bij als de twijfel weer eens toeslaat.
Deze getallen schrijf je in een lopende tekst voluit:
- getallen tot twintig: twee, achtste, zeventien, de negentiende eeuw;
- tientallen: de twintigste eeuw, dertig, vijftig, tachtigste, negentig;
- honderdtallen: honderdste, driehonderd, achthonderdste;
- duizendtallen: duizend, drieduizend, zesduizendste;
- tienduizendtallen tot twaalfduizend: tienduizendste, twaalfduizend;
- de woorden miljoen, miljard, biljoen, enz.: vier miljoen, zeven miljardste.*
* Deze laatste categorie kun je voor de leesbaarheid beter combineren met cijfers: 50 duizend leest prettiger dan 50.000. Je kunt het puntje gebruiken om de duizendtallen te markeren, maar dat hoeft niet.
Het gewenste gedrag van je websitebezoeker is te sturen door design en copy slim te laten samenwerken.
Deze getallen schrijf je in cijfers
(Let op, we hebben het nog steeds over getallen in een lopende tekst)
- ‘niet ronde getallen’, zoals getallen die niet onder de hierboven genoemde categorieën vallen: 42, 365, de 21e/21ste eeuw.
- exacte waarden:
maten, temperaturen, gewichten, jaartallen en data: ‘de maximumsnelheid is 50 km/u’, ‘Het is nu 23 ºC’, ‘Je krijgt € 100 van me (of: 100 euro), ‘Ik ben jarig op 30 december.’ - bij het nummeren van de onderdelen van een groter geheel of van een reeks: ‘hoofdstuk 1’, ‘paragraaf 3.4’, ‘optie 1 en optie 2’, ‘deel 1 t/m 7’, ‘groep 5’, ‘klas 6’.
- Om te voorkomen dat je een rare mix van woorden en cijfers Dus niet: ‘Van de 45 deelnemers zijn er zeventien gezakt en 28 geslaagd’. Beter doe je het zo: ‘Van de 45 deelnemers zijn er 17 gezakt en 28 geslaagd.’
We lezen online maar 28% van een pagina
Twaalf miljoen driehonderdvijfenveertigduizend zeshonderdvijfenveertig
Wanneer je voor een tekst tóch getallen voluit moet schrijven, dan kun je er gemakkelijk over struikelen. Gebruik dan eens deze simpele tool op www.zegge.nu. Je typt je getal in, en je ziet direct de schrijfwijze in letters.
Percentages
Als je percentages in je tekst wilt noemen, schrijf ze dan in cijfers. Of je het procentteken gebruikt of dat je het woord “procent” voluit schrijft maakt niet uit, zolang je maar consistent bent.
Dus zo: “Je krijgt 50% korting..” of “Je krijgt 50 procent korting..”.
Uitzondering: je mag ervoor kiezen om het getal voluit te schrijven als het percentage maar één keer in je tekst staat. (vijftig procent)
95% van onze beslissingen nemen we onbewust
Gebruik getallen om te overtuigen
We zijn allemaal gevoelig voor getallen. En dat is logisch, want getallen zorgen voor duidelijkheid. Ze laten ons direct zien over hoeveel we het hebben.
In tekst is dat extra belangrijk. Ik zal je vertellen waarom. Voordat we een tekst echt gaan lezen, scannen onze ogen in één seconde de pagina. Op dat moment besluiten we of we verder gaan lezen of niet.
We lezen alléén verder als onze ogen worden aangetrokken door opvallende zaken. Titels, vetgedrukte woorden, plaatjes, buttons en witruimtes zijn een paar voorbeelden die daarvoor zorgen. Getallen horen daar ook bij.
Onbewust is ons brein namelijk altijd op zoek naar de makkelijkste weg. Denken kost energie, dus dat moeten we vermijden. Ons brein neemt daarom 95% van onze beslissingen onbewust.
Daar kun je op twee manieren slim gebruik van maken. Niet alleen doordat onze ogen door cijfers worden aangetrokken, maar ook doordat getallen vertrouwen geven. Zéker als je precieze getallen kunt noemen.
Kijk maar eens naar deze voorbeelden:
Getallen gebruiken bij reviews
Hoe mooi het ook is om een reviewscore van vijf sterren te hebben, het komt mij niet geloofwaardig over.
De webshop in onderstaand voorbeeld heeft weliswaar niet de maximale vijf sterren gekregen, maar straalt tóch meer vertrouwen uit dan een “vijfsterrenwebsite”.
Waarom? Door slim gebruik te maken van precieze getallen. Niet alleen de 4,4 doet ’t hem, maar natuurlijk ook de “3035 reviews”.
Laatste voorbeeld: wanneer ze het uit gemak hadden afgerond door te zeggen: “…door ruim 3000 reviews”, dan hadden ze de overtuigingskracht enorm afgezwakt. Gemiste kans!
Voor geld geldt: gebruik het Euroteken niet
Dit is een tip en geen regel of richtlijn.
In mijn vorige carrière ben ik bij honderden webshops over de vloer geweest om ze te adviseren in online betaaloplossingen. Een vast onderdeel daarbij was ook altijd het doornemen van het bestel- en check-out proces.
Een gouwe-ouwe tip die ik toen ook vaak gaf is: laat bij bedragen het euroteken weg. Kijk maar eens goed; inmiddels doen alle grote webshops het. A/B tests tonen altijd meer conversie aan bij bedragen zonder het eurosymbool.
Bekijk onderstaande twee voorbeelden eens. Je bent er nu bewust mee bezig, maar als je aan het shoppen bent dan geeft je brein in het voorbeeld van de schoen onbewust een waarschuwing dat je alert moet zijn: “je bent met geld bezig!”
Maar let op; in de checkout ben je verplicht om de valuta te tonen, dus op de laatste pagina vóór de betaling moet je hem wel gebruiken.
Nu we toch met geldbedragen en webshops bezig zijn: de meest gebruikte vorm van prijspsychologie is natuurlijk het niet afronden van bedragen. Een artikel van € 7,99 komt (onbewust) goedkoper over dan een prijs van € 8,-.
Cijfers in titels, blogs en lijstjes
Waarschijnlijk weet je wel dat in blogs de zogenaamde “lijstjes” het altijd goed doen.
- De 10 meest besproken marketingtrends van 2023
- De top 5 vakantiebestemmingen van Zuid-Europa
- 5 redenen waarom je nu actie moet ondernemen
Nog een tip van het huis: gebruik je bulletpoints of andere opsommingen zoals hierboven? In een commerciële tekst gebruik je een opsomming vaak om je beste eigenschappen of USP’s aan te geven. Je opsomming is het meest doeltreffend als je er DRIE gebruikt. Óf maximaal vijf. (Of als je zo eigenwijs bent dat je niet gaat schrappen: gebruik altijd een oneven aantal)
Door drie opsommingen te gebruiken is het overzichtelijker, dus worden onze ogen er makkelijker naartoe gelokt. En dat is wat je wilt. En ook hier geldt weer: drie opsommingen komt gewoon geloofwaardiger over dan vier.
Tip 2: schrijf getallen in titels als cijfers.
Cijfers trekken de aandacht van onze ogen. Daarom doen cijfers het in (blog)titels altijd goed. Schrijf getallen in titels daarom als cijfers, dan vallen ze meer op: “5 redenen waarom je nu actie moet ondernemen”.
Welke getallen gebruik je in titels?
Nu je de kracht van getallen kent, gebruik je ze voortaan in al je titels. Maar wist je ook dat er bepaalde getallen veel beter worden bekeken dan anderen?
Het verbaasde me dat er best veel onderzoek gedaan is naar welk getal nu het beste scoort in een titel voor een blog of een socialmediapost. Om je veel leeswerk te besparen: deze getallen kun je het beste gebruiken voor (blog)titels:
In deze volgorde dus. Na de tien en de vijf neemt de effectiviteit trouwens behoorlijk af. Dit wil niet zeggen dat je voortaan al je titels moet beginnen met “10 tips voor….”, want dat is saai voor je lezer. Maar heb je nou ergens een lijstje van gemaakt waarin twaalf items staan, schrap er dan twee en schrijf over de top tien.
Tot slot
In tekst draait alles om duidelijkheid geven aan je lezer. Dit doe je door het hem makkelijk te maken en door antwoord te geven op zijn vragen. Getallen slaan dus twee vliegen in één klap.
Zoals je ziet, kunnen getallen het verschil maken om je onbewuste brein te overtuigen. Niet alleen in lopende tekst, maar op veel cruciale plekken op je website. Door design en copy samen te laten werken, is het mogelijk om het gedrag van de bezoeker van je website te sturen.
Wil je weten hoe het sturen van gewenst gedrag voor jou website werkt? Boek dan Jackpot Copy Tijd. Dan analyseer ik je website op de punten die voor de gewenste psychologische beïnvloeding zorgen en geef daarbij ook bruikbare voorzetten om je copy sterker te maken.
Recente blogs
Dé tip voor een goede kop
Dé tip voor een goede kop Je hebt vaak een goeie kop, Jack. Leuk!, begint ze het gesprek. Oh da's lief denk ik. “Dank je, jij ook hoor.” “Je titels bedoel ik.” Ik: “ah..uuh, ja.” “Je bent zeker fan van die dubbele punt in de titels he?” Ze noemt een...
Klik hier en meer slechte linkteksten
Klik hier. En meer slechte linkteksten. Lees meer … Dat is er ook zo één. Clickbait? Nee, hoor. Dit gaat over tekst voor hyperlinks. Je weet wel: je zit lekker te lezen en ineens zitten er blauw onderstreepte woorden of zinnen tussen. Je moet dan iets doen. Tenminste,...
Waarom je met sommige bedrijven geen klik hebt
Waarom je met sommige bedrijven geen klik hebt? Nou, je gaat naar de website, en daar gebeurt iets geks. En zoals dat tijdens je eerste secondes gaat op internet: je leest niet, maar je scrollt en klikt maar een beetje. Je bent in die eerste seconden op zoek naar “de...