Cliché-checklist voor websites

Mocht je het nog niet weten: je kunt niet slapen en lezen tegelijk.

Voor je nachtrust is dat maar goed ook. Voor de conversie van je website iets minder.

Vreemd dat veel websites ons toch beide laten proberen: ze sussen ons in slaap, maar tegelijkertijd willen ze óók dat we verder lezen.
Dat doen ze met slaaaaapverwekkende clichés. 

Nu ben ik de beroerdste niet, dus ik zal een cliché-checklist met je delen.

Dit zijn de meestvoorkomende clichés in webtekst

Staat één van onderstaande zinnen op jouw site, dan moet je zelf ook even wakker worden.
Alle content die ná die zin op je site staat, gaan je bezoekers NIET meer lezen. Ze zijn in slaap gevallen.

💤 oplossingen op maat
💤 wij zijn dé partner in….
💤 dé expert op het gebied van…
💤 welkom op de website van..
💤 wij zijn uw sparringpartner in..
💤 kwaliteit staat bij ons hoog in het vaandel
💤 wij hechten waarde aan..
💤 wij ontzorgen…
💤 wij zijn een jong en dynamisch bedrijf
💤 wij zijn een betrouwbare partner in..
💤 wij ontzorgen van A tot Z
💤 bij ons ben je aan het juiste adres voor
💤 vraag een geheel vrijblijvende offerte aan
💤 een platte organisatie met korte (communicatie)lijnen

(Ja, vacatureteksten hebben er al helemáál ontelbaar veel. Om wat serverruimte over te laten, zal ik die hier niet noemen. #marktconformsalaris, #workhardplayhard)

💡Wat hebben de clichés met elkaar gemeen?
Ze gaan allemaal over ikke-ikke-ikke (of: wij-wij-wij).

Dus staan er clichés in je tekst, dan ben je dus eigenlijk dubbel verkeerd bezig: niemand bezoekt een website om over een bedrijf te lezen. Elke websitebezoeker is namelijk op zoek naar antwoorden.

Niemand wil over je bedrijf lezen. Je websitebezoeker komt voor antwoorden. Geef die antwoorden.

Hoe kun je clichés in tekst voorkomen?

1. Vervang alle IK en WIJ zinnen door JE of JIJ.

2. Kijk of je synoniemen kunt gebruiken. (handig: synoniemen.net)

3. Wees tot op de tandjes concreet. Nietszeggende woorden als betrouwbaar, servicegericht en dynamisch hebben net zo weinig inhoud als een SBS6-programma.

4. Je maakt een goede start als de lezer zich op de homepage direct herkent : “ hé, dit is voor mij geschreven”. Hierna zorg je dat er een duidelijke behoefte te zien is. Deze moet zó urgent zijn dat de lezer in actie komt.

Lastig? Welnee: Bedenk met welke vragen of problemen de klant naar je site komt, dan hoef je deze alleen maar te beantwoorden.

Dit is de perfecte plek voor nog ’n kattenplaatje

Wees superconcreet. Daar beantwoord je vragen mee.

Hoe blijf je wakker?

Wil je je klant niet laten slapen? Tijd voor goede koffie. Of eeh.. copy. of beide!

Boek direct een uurtje “Jackpot Copy Tijd” bij Jackpot Copywrite. 

1. Ik analyseer je site op slaapverwekkende content.
2. Je krijgt mijn bevindingen, tips en suggesties in een adviesrapport.
3. We bespreken deze via Zoom. (100% goede-koffie-garantie).
4. Je hebt alle energie, inspiratie en tools om zelf van je content een contentkanon te maken.

Recente blogs

Klik hier en meer slechte linkteksten

Klik hier en meer slechte linkteksten

Klik hier. En meer slechte linkteksten. Lees meer … Dat is er ook zo één. Clickbait? Nee, hoor. Dit gaat over tekst voor hyperlinks. Je weet wel: je zit lekker te lezen en ineens zitten er blauw onderstreepte woorden of zinnen tussen. Je moet dan iets doen. Tenminste,...

Lees meer
Waarom je met sommige bedrijven geen klik hebt

Waarom je met sommige bedrijven geen klik hebt

Waarom je met sommige bedrijven geen klik hebt? Nou, je gaat naar de website, en daar gebeurt iets geks. En zoals dat tijdens je eerste secondes gaat op internet: je leest niet, maar je scrollt en klikt maar een beetje. Je bent in die eerste seconden op zoek naar “de...

Lees meer
Je tekst op dieet: 6 trucs voor een slanke tekst

Je tekst op dieet: 6 trucs voor een slanke tekst

Heb je wel eens dat je naar je eigen tekst kijkt en denkt: "Wow, dit is een flinke lap tekst. Kan dit niet korter?" Tuurlijk kan dat! Het inkorten van een tekst kan voelen als een chef-kok die zijn menu moet verkleinen. Je hebt geduld, lef en precisie nodig. Al die...

Lees meer