Content marketing of copywriting?

26 januari 2020 Door Jack
 
Categorie: Copy & content
Leestijd: 4 minuten

Content marketing of copywriting?

Door wie laat jij je content schrijven?

 

 

Er zijn 2 termen die je vaak tegenkomt als het gaat over het toevoegen van content: Content marketing en copywriting. Maar wat is het verschil? En welke van de 2 heb je eigenlijk nodig?

 

Zonder content geen website.  Duidelijk. Onder content verstaan we alles wat je toevoegt om je website (of webshop) te optimaliseren.  Bijvoorbeeld content om: 

  • Informatie te geven 
  • Je vindbaarheid te vergroten (SEO) 
  • Om klanten aan te zetten tot actie

 

Content marketing of copywriter?

Maar wie maakt deze content? Een content marketeer of een copywriter? Er zijn veel soorten content die zowel door de marketeer als de copywriter gemaakt worden. Denk aan blogs, advertenties, flyers, folder, brochures, storytelling, nieuwsbrieven, interviews en SEO vriendelijke teksten. Het verschil zit hem in het doel van de tekst. 

 

Content marketing 

Onder content marketing valt alle content die je maakt en deelt om een relatie op te bouwen met je doelgroep. Om prospects aan te trekken en hier klanten van te maken. Er zitten veel zaken tussen die je herkent als typische marketingactiviteiten zoals: case studieswhitepapers, blogs, infographics, podcasts, interviews, nieuwsitems en persberichten.

 

Zou dan niet elk bedrijf iets met content marketing moeten doen?
Ja, natuurlijk!

 

Copywriting

Bij copywriting is de content gericht om de lezer aan te zetten tot actie. De tekst is zó geschreven dat het de lezer beïnvloed. Het doel: de lezer moet kopen, downloaden, reageren, registreren, inschrijven enz. Als je er even bij stilstaat dan merk je dat je klant het liefst aan élke pagina op je website echt iets heeft. Waarom zet je je content anders online?  
 
Precies. Je homepage moet direct uitnodigen om verder te klikken. Je nieuwsbrief moet abonnees hebben, je contactpagina moet leiden tot contact, je producten en diensten moeten gekocht worden en je blogs moeten reacties krijgen. Élke pagina moet converteren.
 

 

Zou dan niet elk bedrijf iets met copywriting moeten doen? 
Ja, natuurlijk!

 

Dus? Moet ik kiezen tussen content marketing en copywriting? 
Daar komt ‘ie: als je slim bent dan zet je ze allebei in. Sommige dingen werken samen beter. Het zijn afzonderlijke specialismen, en ze versterken elkaar. Het is nóg beter wanneer álle content in je bedrijf uiteindelijk langs de copywriter gaat voordat het online komt. Dus ook de content van de marketing. Zo spreek je in ál je content in dezelfde toon naar de klant toe.

Spreek de juiste toon. Dan ben je verstaanbaar.

 

Door wie laat jij je content schrijven? Door de marketing of de copywriter?

 

 

Eerlijk is eerlijk. Wat mij betreft ben je al een paar grote stappen verder dan je concurrentie als je überhaupt aan content management doet. Er zijn namelijk zóveel bedrijven die hun website “vullen” tekst. Hieronder een top 3 waarop ze dat doen. 

 

3 klassieke content fouten: 

1.Website? Vullen maar! Bedrijven zijn trots op wat ze doen. Ze willen de klant zoveel mogelijk vertellen over hun producten of diensten. Ze zijn bang dat de klant denkt dat je die ene dienst niet aanbiedt als ze daar op je website niets over lezen. Met als gevolg dat de website vol staat met….uitleg over ál hun producten en diensten!

Er is geen hond die deze content leest. Klant weg! Je klant wil helemaal niet weten wat je allemaal doet of kunt. Hij zoekt altijd een antwoord op een vraag. Beantwoord die dan ook.

 

2. Teksten niet door een specialist laten maken. (Of door iedereen) 
Ik hoor té vaak dat een stagiair als taak heeft om de teksten voor de website aan te leveren. Of “gewoon iemand van marketing” omdat zij ook de andere teksten doen

Of erger: door iedereen. De salesafdeling wil graag dat onderwerp X ook aandacht krijgt, de technische mensen willen dat de klant meer uitleg krijgt, en de CEO wil ook invloed hebben op een paar pagina’s.

BAM! Alle consistentie in je content is weg. Gevolg: je klant herkent je “stem”, je toon niet meer. Onderschat dit niet.

Wil iedereen zijn zegje doen? Prima, maar laat je copywriter er een consistent geheel van maken.

 

Je klant wil helemaal niet weten wat je allemaal doet of kunt.

 

3. Achterover leunen na publicatie van je content Je bent goed bezig want je hebt een contentmarketingstrategie. Mooi, dan laat ik die uit deze top 3. Je denkt na over je doel, wát je wil bereiken, wat je doelgroep is, wat je doelgroep écht wilt en wat de echte boodschap is die je wilt overbrengen. Uiteraard heb je ook je content voor elkaar en je weet welke middelen je wilt inzetten. Chapeau. Muy bien. Top. Publiceren maar en laat die klanten maar binnenkomen. Of toch niet?  

 

Maar méét je wel wat er daarna allemaal gebeurt? Google Analytics zegt je hoeveel bezoekers je hebt gehad en op welke pagina’s. Met de Search Console van Google kom je er achter op welke zoektermen je bezoekers bij je terecht zijn gekomen. Goed om te weten welke pagina’s je moet optimaliseren en welke al goed converteren.  

Meten is weten

Meten is weten.

 

Maar méét je wel wat er daarna allemaal gebeurt?

 

Wat ik er mee wil zeggen is dat je met basic tools al snel veel te weten kunt komen. Je weet dan waar je meer over kunt schrijven. Goed voor je ranking. 

Maar ga je ook the extra mile? Binnenkort vertel ik je meer over het nut van (blijven) testen, meten, analyseren en het nut van een Sales Funnel: zo maak je van je website een trechter.

En van je bezoeker een klant. 

 

Naar boven

Terug naar blogoverzicht