Google komt met BERT

25 januari 2020 Door Jack
Google BERT
Bert komt eraan!
Categorie: Copy & content
Leestijd: 2 minuten

Google komt met BERT

Wat doet BERT met je SEO?

 

Ken je BERT al? Die van Google. Even voorstellen:

 

Over BERT

BERT staat voor Bidirectional Encoder Representions from Transformers. In Nederlands: Google ziet niet alleen maar de tekst op je website, maar het maakt serieuze stappen om zelfs de context van woorden en de  betekenis te begrijpen! Een grote stap richting menselijkheid. En een verademing in je zoekresultaten.

 

 

Zoekwoorden, zoekwoorden, zoekwoorden

Even back to basic. Google doet behoorlijk zijn best om de gebruiker het beste zoekresultaat te tonen. Dat is niets nieuws. De tijd dat websites hoog in de zoekresultaten scoorden omdat deze waren volgepropt met zoekwoorden ligt wél lichtjaren achter ons.

 

 

In oorlog met slechte content

Google wil vooral 1 ding: dat jij content te zien krijgt die het beste antwoord geeft op jouw zoekopdracht. Zoekwoorden zijn zeker niet passé, maar de kwaliteit van jouw content is doorslaggevend. Niemand zit te wachten op websites met content van matige kwaliteit.

En toch staat het internet vol met sites met slechte content. Bijna letterlijk. Dat komt vooral door mensen die willen verdienen aan advertenties. Of door massa’s bedrijven die zonder nadenken hun sites “vullen” met tekst. Om zoveel mogelijk aan de klant vertellen is dan de (verkeerde) redenatie…

 

 

Google’s algoritme

Google voert daarom al jaren een oorlog deze websites te weren uit de zoekresultaten. Ze vervuilen namelijk alleen maar de resultaten die wij te zien krijgen.
Dagelijks verfijnt Google de manieren waarop het zoekt en wat het toont. Hier zit een enorme rekenformule achter van honderden factoren, een algoritme.

 

Zo nu en dan komt er een grote update uit van dit algoritme. En deze geven ze mooie namen mee: Penguin, Panda, Butterfly en nu dus: BERT!

 

 

Paniek!(?)

SEO-specialisten,  copywriters en online marketeers zijn dan meteen van slag. Want wat betekent een update voor de ranking van de websites van hun klanten? Het komt dus zeker voor dat websites ná een update drastisch kelderen in de zoekresultaten. Grote updates als BERT worden tegenwoordig gelukkig vooraf aangekondigd. BERT is zelfs de grootste update sinds jaren.
 
Iedereen die kwalitatieve content maakt laat zich dus continue bijscholen om de nieuwste trucjes aan te leren om websites hoger te laten ranken. Een goede copywriter levert je dus meteen geld op.

 

Voice search


Voice search wordt in rap tempo belangrijker. Zoekopdrachten met je stem in plaats van je toetsenbord. Dit gebeurd al vaak in auto’s maar ook steeds meer thuis via smart speakers. Vanwege deze ontwikkeling ziet Google hoe belangrijk het is dat het óók gesproken zoekopdrachten goed begrijpt. Gesproken zoekopdrachten zijn namelijk langer en complexer dan getypte zoekopdrachten.

 

 

Wat moet ik doen met SEO en de BERT-update?


Google zegt dat je je website niet kunt optimaliseren voor de BERT-update. Lekker dan. MAAR: omdat Google straks de nuances en de context van je content wordt de kwaliteit van je content dus nóg belangrijker. Zoals ik al zei: Google wil resultaten tonen die jou zo goed en gedetailleerd mogelijk antwoord geven op je zoekvraag.

“Maak gebruik van het feit dat Google de context beter begrijpt”.

 

Deze 5 punten worden dus nóg belangrijker voor je SEO:

  • Schrijf unieke content
    Dit wás al essentieel, dus dit deed je natuurlijk al 😉
  • Structureer
    Dan heb ik het zowel over je content als je linkstructuur. Dit was óók al belangrijk, maar door je pagina’s logisch op te bouwen en duidelijk(er) te structureren help je Google om beter de context te begrijpen. Wat weer goed is voor je ranking.
  • Snelheid van je website
    Nóg zo’n open deur, maar straks nóg belangrijker. Snelle pagina’s scoren beter.
  • Kijk naar synoniemen en woordcombinaties
    Nee, je hoeft je site niet vol te proppen met zoekwoorden. Maak gebruik van het feit dat Google de context beter begrijpt. Kijk ook eens naar andere synoniemen en woordcombinaties die je kunt gebruiken ten opzichte van je huidige zoekwoorden. (En vergeet niet de prestaties ervan te meten!)
  • Geef antwoord op vragen
    Dé reden waarom Google mensen naar je site stuurt: jouw content geeft het beste antwoord op een vraag. Verplaats je in je klant. Wat wil hij allemaal weten? Wat heeft hij écht nodig? Google smult van content!

Naar boven

Terug naar blogoverzicht