Je tekst op dieet: 6 trucs voor een slanke tekst

Heb je wel eens dat je naar je eigen tekst kijkt en denkt: “Wow, dit is een flinke lap tekst. Kan dit niet korter?” Tuurlijk kan dat!

Het inkorten van een tekst kan voelen als een chef-kok die zijn menu moet verkleinen. Je hebt geduld, lef en precisie nodig. Al die zinnen waar je zoveel moeite voor hebt gedaan, wil je liever laten staan.

Maar: geen zorgen, ik heb zes handige trucjes voor je om je tekst sneller, duidelijker en leesbaarder te maken. Klaar om de vetrandjes aan te pakken?

1. Vermijd dubbele porties

Twee keer opscheppen is een klassieke dikmaker. Herhalingen maken je tekst langer en trager. Maak je punt dus maar één keer.

Een voorbeeld: “De nieuwe marketingstrategie richt zich op alle online kanalen. Dit betekent dat we ook op alle sociale media aanwezig zijn.”

De tweede zin maakt het weliswaar nóg duidelijker, maar hij is niet nodig.

Een kortere tekst is niet altijd beter. Ga altijd voor duidelijkheid.

2. Voorkom lang kauwen: gebruik je mes

Je moet ervoor zorgen dat de lezer direct zijn tanden in je tekst kan zetten. Om te voorkomen dat hij te lang moet kauwen, is het aan jou om het mes te hanteren.

Een lange zin is een verleiding die je als schrijver moet weerstaan. Je kunt er lekker veel mee zeggen, maar het maakt de tekst zwaarder.

Het beste is om te schrappen: kunnen er woorden weg?
Kun je niet schrappen, knip dan de zin op in tweeën. Dit maakt het ook meteen makkelijker om de nieuwe zinnen eenvoudiger te verwoorden.

De bullshitversie:

“Onze geïntegreerde end-to-end oplossing voor het faciliteren van naadloze synergie tussen multi-platform applicatie-ecosystemen, heeft een sterke focus op optimalisatie van de algehele operationele efficiëntie en stelt onze klanten in staat om te profiteren van een holistische benadering van hun bedrijfsdoelstellingen.”

De Nederlandse versie:

“Met onze alles-in-één oplossing werken meerdere apps goed met elkaar samen. Het maakt taken efficiënter, waardoor onze klanten makkelijker hun bedrijfsdoelen bereiken.”

Laat je lezer niet te lang kauwen, anders verslapt de aandacht. Jij moet zorgen voor de juiste porties.

3. Hou het bij één hoofdgerecht

De verleiding is groot om alles te vertellen wat je weet. Maar daar zit je lezer helemaal niet op te wachten. Het is de belangrijkste oorzaak van een langere tekst.

Kies dus liever voor één hoofdgerecht in plaats van all you can eat: blijf bij de kern.

Kleine nuance: tijdens de schrijffase van je tekst is het helemaal niet erg om wat gedetailleerde uitstapjes te maken. Dit noem ik ook wel de HARK-fase: hierin móet je juist lekker zonder belemmeringen je tekst bij elkaar harken. Schrijf daarin alles op wat in je opkomt.

Het is dan wel belangrijk dat je ná het harken op zoek gaat naar deze creatieve uitstapjes. Je kunt ze zonder problemen schrappen. Door vaak te schrappen, herken je ze steeds sneller.

In de “hark-fase” mag je nog alles opschrijven wat je maar wilt. Doe dat ook. Het schrappen en schaven bewaar je pas voor het laatst.

Handig: gooi deze tekst niet weg, maar bewaar ze in een map voor later gebruik. Deze “parels” hebben het nu weliswaar niet gered, maar je bloed, zweet en tranen betalen zich ooit een keer terug. (Met deze gedachte doet het schrappen ook minder pijn.)

En onthoud: een kortere tekst is niet altijd een betere tekst. Maar een duidelijke, bondige tekst brengt je boodschap krachtiger over.

Schrappen, schrappen, schrappen: Delete is je beste vriend.

4. Goed voor de lijn: wees actief

Hulpwerkwoorden zoals ‘hebben’, ‘kunnen’ en ‘worden’, kunnen we gewoon achterwege laten.
Oh, sorry, ik bedoel eigenlijk: hulpwerkwoorden zoals ‘hebben’, ‘kunnen’ en ‘worden’ laten we gewoon achterwege.

Nog een voorbeeld (in lijn met het onderwerp):

“Sporters met slechte eetgewoontes krijgen bij hun club voedingsadvies, omdat gezondere maaltijden ze zouden kunnen helpen om beter te presteren.”

Klinkt prima, toch? Maar het kan beter:

“Sporters met slechte eetgewoontes krijgen bij hun club voedingsadvies, omdat ze van gezondere maaltijden beter presteren.”

Hoppa! Actiever, vlotter en met minder woorden. Oké, de bovenste zin heeft door het woord “zouden” en “helpen” een iets andere betekenis dan de tweede versie. Maar je bent het vast met me eens dat de drie hulpwerkwoorden (zouden, kunnen, helpen) de kracht uit de zin halen.

En met tip #2 nog vers in gedachten, knippen we de zin in tweeën voor een nog betere leesbaarheid:

“Sporters met slechte eetgewoontes krijgen voedingsadvies bij hun club. Door gezondere maaltijden presteren ze beter.”

Bijvoeglijke naamwoorden, voegwoorden en bijwoorden staan vooral goed in de prullenbak.

5. Bijwoorden, voegwoorden en andere snacks

Ja, bijwoorden en voegwoorden zijn belangrijk, maar overdrijf er niet mee. Kijk eens of je zinnen het zonder hun hulp kunnen. Woorden als ‘omdat’, hoewel’, ‘maar’, ‘misschien’ of ‘blijkbaar’ zijn tussendoortjes die direct voor overgewicht zorgen.

Bijvoeglijke naamwoorden zijn ook verleidelijke snacks. Trap er niet in!

De bullshit versie:
“Onze moderne, responsieve website biedt gebruikers een intuïtieve, interactieve ervaring met aantrekkelijke grafische elementen.”

De Nederlandse versie:
Onze website is gemakkelijk te gebruiken en ziet er aantrekkelijk uit, met interactieve functies voor een moderne ervaring.”

6. Serveer je tekst in hapklare bulletpoints

Wat altijd werkt: lijstjes maken. Je kunt altijd wel iets in een rijtje bulletpoints verpakken.

  • Overzichtelijk: lijstjes scheiden informatie in overzichtelijke punten.
  • Eenvoudiger: in lijstjes schrijf je nóg korter en bondiger.
  • Scanbare tekst: opsommingen zijn visueel aantrekkelijk. Onze ogen worden er gemakkelijk naartoe getrokken.

Je kunt deze afslanktips direct toepassen op je eigen teksten. Ze worden er meteen effectiever van. Dit “schaven, slijpen en schrappen” is een erg leuke fase in het schrijfproces. Dus treur niet om het schrappen van de parels uit je tekst, maar probeer juist te genieten van het resultaat wat overblijft!

Hulp nodig?

Toch liever wat hulp bij het afslanken? Hier is je personal tekst-fitness-trainer. Redigeren of herschrijven van je landingpage, blog of andere webpagina die ik met alle liefde voor je.

Staat de boel al online en heb je een kritisch oog nodig om wat pagina’s te analyseren? Ook geen probleem. Dan is het tijd voor goede koffie. Of eeh.. copy. of beide!

Boek dan je uurtje “Jackpot Copy Tijd” bij Jackpot Copywrite.  

Recente blogs

Klik hier en meer slechte linkteksten

Klik hier en meer slechte linkteksten

Klik hier. En meer slechte linkteksten. Lees meer … Dat is er ook zo één. Clickbait? Nee, hoor. Dit gaat over tekst voor hyperlinks. Je weet wel: je zit lekker te lezen en ineens zitten er blauw onderstreepte woorden of zinnen tussen. Je moet dan iets doen. Tenminste,...

Lees meer
Waarom je met sommige bedrijven geen klik hebt

Waarom je met sommige bedrijven geen klik hebt

Waarom je met sommige bedrijven geen klik hebt? Nou, je gaat naar de website, en daar gebeurt iets geks. En zoals dat tijdens je eerste secondes gaat op internet: je leest niet, maar je scrollt en klikt maar een beetje. Je bent in die eerste seconden op zoek naar “de...

Lees meer
Cliché-checklist voor websites

Cliché-checklist voor websites

Mocht je het nog niet weten: je kunt niet slapen en lezen tegelijk. Voor je nachtrust is dat maar goed ook. Voor de conversie van je website iets minder. Vreemd dat veel websites ons toch beide laten proberen: ze sussen ons in slaap, maar tegelijkertijd willen ze óók...

Lees meer