Klik hier. En meer slechte linkteksten.

Lees meer … Dat is er ook zo één.

Clickbait? Nee, hoor. Dit gaat over tekst voor hyperlinks. Je weet wel: je zit lekker te lezen en ineens zitten er blauw onderstreepte woorden of zinnen tussen. Je moet dan iets doen. Tenminste, dat vindt de eigenaar van de website.

Klikken moet je! Daar houden we dus niet van. Van klikken. En van iets moeten doen.

Laten we het gewoon niet meer doen. Laten we “klik hier” niet meer gebruiken.

Want na 35 jaar internet in Nederland weten we best wel wat een hyperlink is. Je hoeft dus echt niet meer uit te leggen waar je op moet klikken.

 

Klik hier” valt in dezelfde categorie als “Welkom op de website van …”. Dat doen we dus niet meer.

 “Klik hier” klinkt wel logisch en duidelijk, maar dat ís het niet: de bezoeker moet de context eromheen lezen om te snappen waar de link hem naartoe stuurt. Datzelfde geldt voor links die in plaatjes zijn verwerkt. Soms leiden ze de lezer weg van de tekst. Dat is niet in alle situaties gewenst.

Leg dus niet uit dat de lezer op een andere plek van de pagina moet klikken.

 

Bijvoorbeeld:

❌ Klik op de folder linksboven om deze te downloaden

Zomaar een zin die je ergens halverwege een website kan tegenkomen. Waarom moet ik hiervoor eerst helemaal terugscrollen?

Als je in een alinea over de folder spreekt, zeg dan gewoon dit:

Download de folder (pdf-bestand)

Met goede links en een Call-to-action op elke pagina voorkom je een doodlopende weg voor je bezoeker

Links en SEO

Help de lezer dus een beetje. Goed voor hem, goed voor je conversie.
Waarom? Want goede webteksten en blogs moeten wel degelijk linkjes hebben. Ten eerste navigeert het fijn voor je bezoeker. Je moet voorkomen dat je pagina een “weeskind” is: een pagina die nergens naartoe gaat, verder nergens mee verbonden is en dus eigenlijk een doodlopende weg is. (vergelijkbaar met Call-to-actions op elke pagina, waar ik eerder over schreef)

Vooral op mobiel is het namelijk niet fijn om helemaal terug naar boven te scrollen om te kijken of er een menu is, of een volgende logische bestemming.

De logische volgende bestemming voor je lezer, die bepaal jij.

 

Als er vanuit meerdere plaatsen een linkje naar een bepaalde pagina gaat, dan weet Google dat die pagina blijkbaar belangrijk is. Die pagina krijgt dus meer “SEO-waarde”. Bovendien helpen al die linkjes (mits goed beschreven) ook om Google beter te laten begrijpen waar die pagina over gaat. Dáármee kan Google die pagina voorschotelen aan relevant zoekgedrag. Hoppa, “gratis” bezoekers!

De zogenaamde “backlinks” werken daarvoor nog beter. Backlinks zijn links die van een andere website naar jouw pagina linken. En hoe meer autoriteit die externe websites hebben (d.w.z. hoe meer bezoekers, kliks, interactie etc.) hoe waardevoller die backlinks zijn.

De logische volgende bestemming voor je lezer, die bepaal jij.

Nog meer slechte hyperlinkteksten

Je kent vast nog meer leden van de “bende van slechte linkteksten”.

Vergelijkbaar met “klik hier”:

  • Lees meer
  • Meer info
  • Terug (Terug naar wat? Voor de lezer kan dit de eerste pagina zijn die hij bezoekt)
  • Hier

 

Beter zeg je wat de lezer gaat zien en gaat doen:

 ❌ Klik hier voor een routebeschrijving via Google Maps.

routebeschrijving (Google Maps)

 

Nog een voorbeeld:

 

Lees meer over alle tarieven over unicornbadmutsen.

Tarievenoverzicht

Bekijk het tarievenoverzicht

 

Goede linkteksten maken: zorg voor duidelijkheid

Zo maak je duidelijke links:

  • maak duidelijk wat de bestemming van de link is
  • gebruik korte links op buttons en in menu’s. (In de lopende tekst mag het langer)
  • check of de link eruit ziet als een link (kleurtje + onderstreept)
  • check of de bestemming klopt (Doet de link het? Kom je echt op de juiste pagina?)
  • gebruik geen websiteadres als linktekst

 

Belangrijk: met een goede linktekst maak je je site ook toegankelijk voor mensen met een visuele beperking én help je ook de zoekmachines een handje!

 

Wil je ook winnende webteksten? Klik hier! (grapje)

Of bel me gewoon: 0611430894

Recente blogs

Dé tip voor een goede kop

Dé tip voor een goede kop

Dé tip voor een goede kop Je hebt vaak een goeie kop, Jack. Leuk!, begint ze het gesprek. Oh da's lief denk ik. “Dank je, jij ook hoor.”   “Je titels bedoel ik.”   Ik: “ah..uuh, ja.”   “Je bent zeker fan van die dubbele punt in de titels he?” Ze noemt een...

Lees meer
Waarom je met sommige bedrijven geen klik hebt

Waarom je met sommige bedrijven geen klik hebt

Waarom je met sommige bedrijven geen klik hebt? Nou, je gaat naar de website, en daar gebeurt iets geks. En zoals dat tijdens je eerste secondes gaat op internet: je leest niet, maar je scrollt en klikt maar een beetje. Je bent in die eerste seconden op zoek naar “de...

Lees meer
Je tekst op dieet: 6 trucs voor een slanke tekst

Je tekst op dieet: 6 trucs voor een slanke tekst

Heb je wel eens dat je naar je eigen tekst kijkt en denkt: "Wow, dit is een flinke lap tekst. Kan dit niet korter?" Tuurlijk kan dat! Het inkorten van een tekst kan voelen als een chef-kok die zijn menu moet verkleinen. Je hebt geduld, lef en precisie nodig. Al die...

Lees meer