Niemand leest je website

Niemand leest je website, sta je daar wel eens bij stil?

Ja, mooi is dat met die webteksten … ik heb m’n beroep gemaakt van iets totaal onzinnigs. Of toch niet?

Feit: Op internet lezen we niet, we “scannen” de tekst. En pas daarna lezen we korte stukjes waar onze ogen naartoe worden gelokt.

 

Grote lappen tekst worden dus compleet overgeslagen. Oei! Daar gaan al je Unique Selling Points..

 

90% van onze beslissingen met ons onbewuste brein: de automatische piloot.

Het zit zo: je ogen en je hersenen spelen een spelletje.

 

Hersenen zijn grote energievreters. Gelukkig zijn we als mens zó ingesteld dat we zo min mogelijk willen doen met het deel van de hersenen dat stevig aan de slag moet: het bewuste brein.

Daarom nemen we 90% van onze beslissingen met ons onbewuste brein. De automatische piloot zeg maar.

Ze geven de ogen één taak mee: ga op zoek naar iets makkelijks!

 

Lezen is geen makkelijke taak. Overslaan dus.

 

En daar gaan ze, die ogen gaan over die tekst waarin je nu nét uitlegt hoe goed je bedrijf is, welke oplossingen je allemaal hebt et cetera, en bladiebla.

 

De hersenen: “En? Hebben jullie al iets gevonden?”

De ogen: “Nee, alleen een lap tekst, daar beginnen we niet aan!”

 

De hersenen: “Wat nu? Verder scrollen maar?”

De ogen: “Nou, meestal nemen we die moeite niet en gaan we door naar een andere site.”

 

En daar werd het ze gelukkig wél makkelijk gemaakt: ze werden begroet en omhelsd door een fijne opmaak.

Een sterke titel, een ondersteunende ondertitel en een sprekend plaatje zorgden ervoor dat ze meteen wisten wat hier te halen viel.

 

De website werd beloond met een scrol naar beneden.

 

En daar wachtte nog meer fijne opmaak: korte tekst, met alinea’s, veel witregels en begrijpelijke taal.

Moeiteloos konden het onbewuste brein en de ogen naar hartenlust navigeren en scrolden en consumeerden nog lang en gelukkig. 

Maak het je lezer makkelijk door een fijne opmaak te gebruiken.

Je lezer begint pas met lezen ná het scannen van de content. En dat scannen moet je makkelijk maken door een fijne opmaak te gebruiken.

Onze ogen scannen websitecontent in een F-patroon

 

Nog even terug naar dat “scannen” van de tekst.

Dat doen we meestal in een F-patroon. Zie de afbeelding hieronder: de rode kleur toont waar het oog het vaakst kijkt, blauw het minst.

Website teksten lezen we in een "F-patroon"

Drie voorbeelden van een “heatmap”: een blog, webpagina met plaatjes en een Google SERP. Je herkent er een F-patroon in. Bron afbeelding: Nielsen Norman Group 

Hoelang moet een blog zijn?

 

“Leuk verhaal Jack, maar hoe zit dat dan met een blog? Da’s toch ook een lap tekst?”

Nee hoor. Ook daar zorg je met een goede opmaak voor een tekst waar je eerst even fijn doorheen kunt “scannen”. Daarnaast zit je lezer met een andere intentie bij een blog. De verwachting is dat er meer tekst komt, dus het geduld en de bereidheid om te lezen zijn er al.

 

Hoe lang moet een blog zijn? Nee, niet per sé 600 woorden “om goed gevonden worden door Google.”

Ik zou zeggen: ergens tussen de 100 en 3000 woorden. wink

 

Ja, ik meen het: je onderwerp, boodschap, vorm en doelgroep bepalen de lengte. De ideale lengte bereik je als je alles krachtig kon vertellen om het voor de lezer duidelijk te maken. Echt; als je echt sterke content hebt, lezen we ook stukken van 3000 woorden. Elke zin moet uitnodigen om de volgende te lezen.

De blog is te lang als er zinnen in staan die niets zeggen of niets toevoegen.

Nou, klinkt simpel toch?

Tekst is twee keer bepalender voor succes dan design

 

Het belang van tekst wordt vaak onderschat. Zonde. We steken vaak veel geld in een webdesign, en vullen de deze dan even snel met tekst. Dan kun je lekker snel live. Maar tekst is twee keer bepalender voor je succes dan design.

Kun je nagaan wat voor effect het heeft als je webdesigner en een copywriter gaan samenwerken!

 

Sta je hier wel eens bij stil: 

  • Hoeveel heeft jouw website je eigenlijk gekost?
  • Wat geef je allemaal uit aan marketing om je doelgroep naar je website te krijgen?

 

==> Wat zou het dan mooi zijn als je bezoekers niet meteen wegklikken.

==> Wat zou het je opleveren als ze je boodschap wél meekrijgen?

Zou je dan zelf je website “opvullen” met tekst?

Of zou je iemand bellen die dagelijks webteksten maakt?

Afijn, je weet me te vinden. Laat mij je website eens scannen. Dan kom ik terug met m’n advies en kun je zelf makkelijk aan de gang. Leerzaam én laagdrempelig. Jackpot Copy Tijd noem ik het.

Recente blogs

Klik hier en meer slechte linkteksten

Klik hier en meer slechte linkteksten

Klik hier. En meer slechte linkteksten. Lees meer … Dat is er ook zo één. Clickbait? Nee, hoor. Dit gaat over tekst voor hyperlinks. Je weet wel: je zit lekker te lezen en ineens zitten er blauw onderstreepte woorden of zinnen tussen. Je moet dan iets doen. Tenminste,...

Lees meer
Waarom je met sommige bedrijven geen klik hebt

Waarom je met sommige bedrijven geen klik hebt

Waarom je met sommige bedrijven geen klik hebt? Nou, je gaat naar de website, en daar gebeurt iets geks. En zoals dat tijdens je eerste secondes gaat op internet: je leest niet, maar je scrollt en klikt maar een beetje. Je bent in die eerste seconden op zoek naar “de...

Lees meer
Je tekst op dieet: 6 trucs voor een slanke tekst

Je tekst op dieet: 6 trucs voor een slanke tekst

Heb je wel eens dat je naar je eigen tekst kijkt en denkt: "Wow, dit is een flinke lap tekst. Kan dit niet korter?" Tuurlijk kan dat! Het inkorten van een tekst kan voelen als een chef-kok die zijn menu moet verkleinen. Je hebt geduld, lef en precisie nodig. Al die...

Lees meer