Online conversie: is je website actiegericht?

Zo maak je van je bezoeker een klant

Een websitebezoeker krijg je niet zomaar. Daar is tijd, geld, geduld en content voor nodig. En áls al die moeite dan eindelijk loont, dan wil je dat die bezoeker natuurlijk ook in actie komt. Is jouw website voldoende ingericht om van een bezoeker een klant te maken?

Wat is conversie?

Wanneer iemand je website bezoekt, dan wil je natuurlijk wel dat die wat oplevert: conversie noemen marketingmensen dat.

Anders gezegd: conversie betekent dat een (potentiële) klant van de ene stap naar de andere gaat. Het zijn de stappen die de klant neemt op weg naar het grote einddoel. Dat doel is natuurlijk dat de bezoeker een klant wordt, die stap neemt een klant niet in één keer.

Welk product of welke dienst je ook aanbiedt, meestal zal de klant eerst overtuigd moeten worden. Daarom zorg je ervoor dat de klant éérst kleine stapjes neemt.

Enkele voorbeelden van conversie:

  • Contact opnemen (Invullen van contactformulier, bellen, e-mailen)
  • Downloaden van een weggever of flyer
  • Inschrijven op de nieuwsbrief
  • Aanmelden voor een training of webinar
  • Doorklikken naar een volgende relevante pagina

Overtuig je klant in kleine stapjes

Waarom is conversie zo belangrijk?

Meten is weten. Als je weet wat je website bezoekers doen, dan weet je wat wel en wat niet werkt. Zie je dat bepaalde pagina’s weinig bezoekers hebben of daarop snel wegklikken, dan valt er wat te verbeteren. De inhoud is misschien niet duidelijk, niet eenvoudig toegankelijk of niet relevant.

Bij pagina’s die het wél goed doen, wil je óók weten waarom. Wat maakt ze zo goed? Is het de boodschap? De opbouw? De buttons? Als je dit meet, dan krijg je waardevolle informatie om je website te verbeteren en de klant makkelijker te laten converteren.

 

Alles wat het je klant makkelijker en duidelijker maakt, draagt bij aan een hogere conversie

Hoe krijg je meer conversie op je website?

Je krijgt meer conversie door je website te optimaliseren. Omdat dit per branche, bedrijf en per website behoorlijk de diepte in kan gaan, houden we het hier voor het gemak vrij algemeen.

Vergelijk je website eens met een (fysieke) winkel. Ook daar bepaalt de eerste indruk of je naar binnengaat, toch? Hoe ziet het eruit? Heb je de indruk dat je hier gaat vinden waar je naar op zoek bent?

Wat doet het met je als het binnen zo rommelig is als bij Primark, zo sfeerloos als de ALDI en zo’n doolhof is als bij Kruidvat? Je moet je direct welkom voelen en weten waar je naartoe moet.

Ga eens in de schoenen van je klant staan. Werkelijk álles wat het je klant makkelijker en duidelijker maakt, draagt bij aan een hogere conversie op je website. Laten we er een paar noemen:

 

Zorg voor duidelijke navigatie

Als je de weg niet weet, dan ga je meestal niet verder. Zorg dat het menu goed zichtbaar is en dat je op elke pagina weet waar in de website je je bevindt. De meeste bezoekers komen namelijk via een zoekopdracht binnen, en dat is dus lang niet altijd via de homepage. Zet daarom een breadcrumb op elke pagina (ook wel broodkruimelspoor of conversiepad genoemd). Goed voor de navigatie, goed voor SEO.

 

Kruimelpad van Coolblue

Het kruimelpad bij Coolblue (in het rode kader), met daarboven een (extra) menu voor relevante artikelen.

Plaats voldoende Call to action buttons

Conversie is in actie komen. Hoe krijg je de klant in actie? Met duidelijke buttons (knoppen). Zo zien goede Call-to-action (CTA) buttons eruit:

 

  • Opvallend, met een contrasterende kleur. Zorg dat de kleur van je primaire CTA’s op je hele site dezelfde kleur en vorm hebben. Zo herkent de lezer ze direct.
  • Duidelijke actiegerichte tekst: “Bestellen”, “Neem contact op” of “Ga naar winkelmand”.
  • Zorg dat de knop er duidelijk als een knop uitziet. Knoppen met afgeronde hoekjes doen het vaak beter dan vierkante knoppen.
  • Geef een keuze met een alternatieve CTA. Over CTA’s met een tweede keuze gaf ik op LinkedIn een paar tips.
CTA buttons met 2e keuze eronder.

CTA buttons met een 2e keuze eronder converteren goed: het zijn in feite twee “ja”-keuzes.

  • Herhaal je primaire CTA: Het is handig om je CTA op meerdere plekken te zetten, zoals boven- en onderaan de tekst. Zo weet hij wat vooraf wat hij kan verwachten en ziet hij na het lezen nogmaals de gewenste actie.
  • Wat ook werkt, is een geruststellende boodschap onder de CTA-button.
CTA met bijschrift

CTA button met 2e keuze én geruststellende boodschap (boven en onder).

Schrijf overtuigende teksten

Deze mag natuurlijk niet ontbreken. Uiteraard zet je niet zomaar wat tekst op je website.

Maar hoe bouw je een webtekst op? Daar is te veel over uit te leggen voor in een blog, maar webteksten schrijven aan de hand van een marketingmodel/copywritemodel is altijd een goed uitgangspunt. Er zijn veel van dat soort modellen, maar het AIDA-model vind ik zelf altijd een hele duidelijke om je boodschap in de juiste volgorde te zetten:

AIDA-model

De verschillende fases die de klant in het AIDA-model doorloopt.

Uiteraard schrijf je websiteteksten altijd kort, duidelijk en actief, en met veel witruimtes en goede koppen.

Heb je al een tekst en denk je dat deze toe is aan vernieuwing? Natuurlijk kun je je webteksten ook laten herschrijven door je favoriete copywriter uit De Kwakel.

Geef duidelijkheid en vertrouwen

Schrijf je teksten volgens een copywritemodel, dan speelt het toevoegen van vertrouwen altijd wel een rol. Ik zet wat zaken op een rij die bij de lezer voor vertrouwen, duidelijkheid en zekerheid zorgen:

  • Begin met een duidelijke belofte
  • Geef bewijs voor je belofte
  • Sociale bewijskracht: toon referenties, logo’s, keurmerken, reviewscores. Cijfers doen het hierbij altijd goed.
  • Zeg wat het je klant oplevert (i.p.v. te zeggen wat je doet of aanbiedt)
  • Beschrijf de zaken waarmee je twijfel en onzekerheid wegneemt. (“gratis ruilen binnen 30 dagen”)
  • Laat zien wie je bent met een “over ons pagina”. Gebruik hier altijd foto’s van mensen, niet van gebouwen. Blijf weg van stockfoto’s. Mensen doen zaken met mensen.
  • Duidelijke contactopties: Zet je contactgegevens in de footer en maak een contactpagina. Geef niet alleen een contactformulier, maar laat je telefoonnummer, mailadres, KvK en btw-nummer zien, dat wekt vertrouwen.

 

Neem alle ruis en onduidelijkheid weg, en zorg voor vertrouwen

CTA  van Youfone met sociale bewijskracht

In de checkout van Youfone worden alle onzekerheden weggenomen met o.a. sociale bewijskracht.

Dit zijn conversiekillers op je website

Het spreekt voor zich dat alles wat voor ruis en onduidelijkheid kan zorgen, de kans op conversie laat afnemen. De belangrijkste zaken hebben we nu besproken, maar vlak zeker onderstaande punten niet uit:

  • Te veel informatie / te veel keuzes (Te breed aanbod)
  • Aanbod of content te weinig doelgroepgericht/niet relevant genoeg
  • Zoeken naar contactgegevens
  • Te weinig contactmogelijkheden
  • Trage website
  • Grote lappen tekst
  • Geen prijzen zichtbaar
  • “Doodlopende” pagina’s waarop je niet verder kunt klikken
  • Geen responsive website (niet geschikt voor mobiel)
  • Pop-ups

Hetzelfde geldt trouwens ook voor goede linkteksten op je website. (Je weet wel, “klik hier” of “lees meer” zijn slecht voor je conversie.)

Schrijf niet over jezelf, maar voor je klant

Waardevolle inzichten met de 5 seconden test

Nog even terug naar die eerste indruk: je kunt een geweldig aanbod hebben en je website nóg zo netjes hebben ingericht, maar als de eerste indruk onvoldoende is, dan is je klant weg. Een gratis en waardevolle manier om veel over die eerste indruk te weten te komen, is de vijf seconden test.

Laat iemand die geen expert in jouw branche is, eens naar je website kijken. Je partner, buurvrouw, oma of je goudvis zijn ideale proefpersonen. Weten zij in vijf seconden wat hier valt te halen?

Ik schreef eerder in een LinkedIn-bericht meer over het nut van de “vijf seconden test”.

De 5 secondentest

De 5-seconden test: weet jij binnen 5 seconden wat de site te bieden heeft?

Een conversiegerichte website laten maken?

Goed idee; jij denkt in elk geval na over wat je op de website zet! Tekst is natuurlijk de stem van je website, en daarom dus twee keer bepalender voor je succes dan design. Maar tekst en design hebben elkaar nodig: ze zetten elkaar in hun kracht. Heb je al een website? Dan schakel ik eerst graag met jou, en daarna met je websitebouwer.

Wil je een website laten bouwen of vernieuwen? Ook daar help ik je graag mee. Bel of mail me gewoon of plan direct een online kennismaking in m’n agenda.

Recente blogs

Dé tip voor een goede kop

Dé tip voor een goede kop

Dé tip voor een goede kop Je hebt vaak een goeie kop, Jack. Leuk!, begint ze het gesprek. Oh da's lief denk ik. “Dank je, jij ook hoor.”   “Je titels bedoel ik.”   Ik: “ah..uuh, ja.”   “Je bent zeker fan van die dubbele punt in de titels he?” Ze noemt een...

Lees meer
Klik hier en meer slechte linkteksten

Klik hier en meer slechte linkteksten

Klik hier. En meer slechte linkteksten. Lees meer … Dat is er ook zo één. Clickbait? Nee, hoor. Dit gaat over tekst voor hyperlinks. Je weet wel: je zit lekker te lezen en ineens zitten er blauw onderstreepte woorden of zinnen tussen. Je moet dan iets doen. Tenminste,...

Lees meer
Waarom je met sommige bedrijven geen klik hebt

Waarom je met sommige bedrijven geen klik hebt

Waarom je met sommige bedrijven geen klik hebt? Nou, je gaat naar de website, en daar gebeurt iets geks. En zoals dat tijdens je eerste secondes gaat op internet: je leest niet, maar je scrollt en klikt maar een beetje. Je bent in die eerste seconden op zoek naar “de...

Lees meer