TikTok: wat moet je ermee?

21 april 2020 Door Jack

TikTok op mobieltje

Categorie: Copy & Content 
Leestijd: 4 minuten

TikTok: wat moet je ermee?

 

TikTok zeg je? Als je geen pubers in huis hebt rondhangen is de kans groot dat je er nog nooit van hebt gehoord. Daarom toch even een intro over TikTok.

In het kort, dit is TikTok: 

  • Social Media app waarmee je korte filmpjes (3 tot 15 seconden) maakt (en bewerkt). 
  • Uit China. Eigenaar ByteDance kocht in 2017 Musical.ly voor 1 miljard Dollar, voegde het  samen met hun eigen app Douyin en maakte er TikTok van.  
  • Momenteel het snelst groeiende sociale medium. 
  • Gebruikers: vooral kinderen en tieners.

En in imposante cijfers: 

  • 1,5 miljard downloads.  
  • Nog nooit is er een social media app sneller tot 1 miljard downloads gekomen. 
  • 550 miljoen dagelijks gebruikers. (300 miljoen in China) Hiermee is het al groter dan Twitter en in de VS is het in de leeftijdsgroep 13-16 jaar Facebook zelfs al voorbij.   
  • Opvallend: 90 procent van de TikTokkers gebruikt de app dagelijks. 
  • Meer dan 1 miljoen gebruikers in Nederland. 

Onderscheidend vermogen: algoritmes

Bij de Social Media die je al kent draait het om het bekijken van posts van bekenden, maar op TikTok krijg je eindeloos de meest aantrekkelijke video’s voor jouw profiel voorgeschoteld. Vanuit de hele wereld dus.
 
Want dáár is het op gericht: Ein-de-loos video’s kijken. Letterlijk. Waarom dan die naam? Tijd lijkt namelijk in TikTok niet eens te bestaan. Video’s beginnen meteen met afspelen, je ziet niet hoelang een video duurt, en bij de oudere versies werd zelfs de klok van je telefoon verborgen. 

De ervaren video-reus Youtube weet dat natuurlijk ook al lang: voorgestelde video’s, autoplay functies en tumbnails moeten je verleiden om maar te blijven kijken. Maar het knappe van TikTok is dat het hen lukt met een gemiddelde videotijd van 15 seconden terwijl op Youtube de de gemiddelde tijd van filmpjes zelfs stijgt. 

Nog een vergelijking: Facebook dacht eind 2018 snel een antwoord te hebben door Lasso te lanceren, maar heeft er ook geen succes mee. En Vine, de app van Twitter waar je video’s van 6 seconden kon maken heeft het zelfs helemaal niet gered.  

 

Moet je er met jouw bedrijf iets mee doen? 

Na zo’n lange intro met imposante feitjes is het antwoord eigenlijk teleurstellend kort: nee. 

Tenminste, als jouw doelgroep niet uit dansende en zingende meisjes tussen de 9 en 14 jaar bestaat. In dat geval kun je meteen stoppen met lezen en doorklikken naar mijn andere blogs 🙂  
Maar vergeet niet dat dit wel jouw toekomstige doelgroep kan zijn. Als je je op 16-jarigen richt, dan kun je hen natuurlijk al kennis laten maken met jouw bedrijf.

Adverteren?

Heb je iets te verkopen? Even geduld nog. Adverteren is nu nog weggelegd voor een handjevol bedrijven zoals Nike, Disney en Apple Music. Bovendien is adverteren nog niet voor alle Europese landen vrijgegeven. Misschien halverwege dit jaar, gaat het gerucht. Omdat er in het begin nog weinig concurrentie is, zal adverteren relatief goedkoop zijn.

Wat moet je er dan wel mee?

Ten eerste: vooral in de gaten houden. Het is belangrijk dat je niet pas aan boord stapt op het moment dat jouw concurrenten er al geld mee verdienen. Zorg dat je al een bedrijfsprofiel aanmaakt. Dan kun je bovendien alvast wat interessante hashtags “claimen”, zodat je er hashtag-challenges mee kunt doen voordat anderen dat gaan doen.

Ten tweede: zichtbaar zijn. 
Steeds meer bedrijven (ook Nederlandse) hebben een bedrijfsprofiel en zorgen ervoor dat ze zichtbaar zijn. Als je kijkt naar de content op TikTok dan zie je al snel dat je het met je LinkedIn of Facebook content niet gaat redden. Daarbij gaat het hier (nog) meer om je publiek dan om jouw bedrijf. Meer dan bij andere Social Media zul je creatief uit de hoek moeten komen. De tijd van liken is voorbij. Op TikTok ben je als bedrijf zichtbaar omdat je engagement wilt creëren. Dus: vertel je verhaal: authentiek en uniek. Hoe gekker hoe beter. 

Het is mooi om te zien hoe serieuze merken engagement creëren met het jonge TikTok-publiek. Het Rode Kruis, Ralph Lauren, en Greenpeace lijken misschien geen goede match met TikTok ten opzichte van merken die makkelijk iets “visueels” kunnen brengen als Ajax, Disney en de Efteling, maar niets is minder waar! 

Koop bereik in met influencers

Een bijzondere vermelding voor de rol van influencers. Natuurlijk vond jij het inzetten van influencers eerst ook overbodig en vond je hun “magie” totaal overgewaardeerd. Die principes kun je vanaf nu overboord gooien. Ook Nederlandse influencers hebben inmiddels miljoenen volgers. Op TikTok is hun rol belangrijk, zeker nog de advertentiemogelijkheden nog beperkt zijn. Je koopt als het ware je bereik in en voor TikTokkers  is het volgen van influencers de normaalste zaak van de wereld. Deze doelgroep is gevoelig(er) voor wat zij roepen. Sterker, TikTok werkt zelf ook met veel influencers.

   

Er zijn bedrijven waar je kunt aankloppen om de juiste influencer(s) in te schakelen. Zij zitten niet “vast” aan een imago op de manier zoals een bedrijf dat heeft. Zij kunnen dus op hun eigen manier iets vertellen en je een duwtje in de goede richting geven om je weg op TikTok te vinden.

 

Tot slot: experimenteer!

Het mooie van deze fase is dat je nog de tijd hebt om te experimenteren met TikTok. Zie dit als een kans! Werk alvast een  TikTok-strategie uit en denk ook aan je marketingkalender. Het gros van de bedrijven die nu op TikTok zitten, experimenteren nog volop om te kijken wat voor hun werkt en hoe ze hun rol willen invullen. Met name de hashtag challenges zijn hot en kunnen enorm viral gaan. Het bereik kan gigantisch zijn, en het is bekend dat veel trending filmpjes als eerst op TikTok rondgaan en daarna uitvloeien naar de andere Social Media. 

Just go for it!

Of, zoals ze op TikTok zeggen:  

Normal is boring. 

#

Pictures: via Unsplash