Wat voegt een copywriter nu echt toe?

Vier onderschatte skills die het verschil maken

Je weet zelf het meeste van je bedrijf en van je klanten. En misschien kun je ook best wel een lekker moppie schrijven. Of anders je collega wel. Die schrijft ook leuke stukkies. Daar heb je dus geen buitenstaander voor nodig. Waarom zou je daar iemand voor betalen?

Wat voegt een copywriter of tekstschrijver nou toe?

In dit blog lees je de vier belangrijkste zaken die copywriters met je tekst doen. En laten dit nu ook de meest onderschatte zijn …

Jouw verhaal, 2.0

Jij bent de specialist in jouw branche. Jij kent jouw klanten, product of dienst het beste. Je hebt niemand nodig om je verhaal te vertellen, toch?

Juist daar ligt de winst. Een goede tekst maken over jezelf of over je eigen werk is het allermoeilijkste. Want wat heeft het gros van alle zakelijke websites met elkaar gemeen? Het gaat allemaal over ikke, ikke, ikke.

Iedereen trapt in de valkuil om over zichzelf te schrijven:

Dit is ons bedrijf. Wij zijn heel goed in dit en blinken uit in dat. Wij verkopen X, Y en Z. Deze producten zijn beter dan A en B want wij hebben dit en dat en kunnen daarnaast ook dat nog”.

Bla bla. Enzovoort.

“Maar het is toch juist logisch om over je eigen bedrijf of aanbod te vertellen? Je moet de klant toch informeren?”

Nee. Dit is precies de valkuil. Hou je vast:

Niemand is geïnteresseerd in jouw bedrijf. Het boeit niemand wat je allemaal te bieden hebt.

man slapend op buro

Praat je over jezelf, dan boeit niemand dat. Probeer te praten in de oplossing die je voor je klant hebt.

Hoe zit het dan wel?

Het bedrijf dat de beste oplossing biedt, maakt de meeste kans. Het verschil zit hem dus in oplossingen (of antwoorden) bieden in plaats van producten/diensten.

Wanneer je je eigen teksten schrijft, is een andere valkuil bedrijfsblindheid. Ik schreef erover in mijn blog: Bedrijfsblindheid: sluipmoordenaar van elke tekst. Je gebruikt snel teveel jargon en gaat uit enthousiasme automatisch op de ikke-ikke-ikke-manier schrijven.

Wat voegt de copywriter toe?

  • De link tussen jou en de klant

Jouw verhaal, kennis en enthousiasme vertaalt een copywriter naar een overtuigende tekst die exact voor jouw doelgroep begrijpelijk en lekker leesbaar is. Juist als “buitenstaander” kan een copywriter de hoofdzaken van de bijzaken scheiden. Sommige zinnen of onderwerpen vind je zelf enorm belangrijk, maar zijn voor de lezer totaal overbodig. Ik weet er alles van; de diamantjes uit je tekst moeten schrappen is het moeilijkste wat er is.

  • De juiste structuur, de juiste vorm.

Nu de tekst alleen nog maar bestaat uit hoofdzaken, is het belangrijk om alles in de juiste volgorde te vertellen. Je weet dat we online hooguit twee seconden de pagina “scannen” om te zien of het interessant is. Je weet dan ook hoe belangrijk het is om de pagina voor het oog aantrekkelijk te maken. Dit is het verschil tussen lezen of wegwezen.

man slapend op buro

Het moeilijkste wat er is: je diamantjes uit de tekst moeten schrappen. (Bron foto: nha.nl)

Geef antwoorden en oplossingen. Producten en diensten zijn er al genoeg.  

De stem van je tekst: Tone of voice en consistentie

Tekst is de stem van je website. Naast een paar plaatjes is tekst dus de enige manier om met je klant te communiceren. En dat is verdraaid lastig, want de klant heeft geen tijd en geduld om naar je verhaal te luisteren.

Het is ook de enige manier om een gevoel te krijgen bij jouw bedoelingen. Elke letter moet dus raak zijn. De juiste toon helpt daarbij. Het gaat dan niet alleen maar om formeel of informeel, maar denk aan de subtiele lagen daartussen.

De tone of voice is wat mij betreft één van de meest onderschatte zaken in online content. Consistentie is minstens zo belangrijk. Consistentie veeg ik even samen met de tone of voice, want ze hebben veel met elkaar te maken. De toon moet namelijk overal hetzelfde zijn. (consistentie)

Als er op elke pagina steeds iemand anders tegen je lijkt te praten, dan raak je het contact met de lezer kwijt.

Wat voegt de copywriter toe?

  • De copywriter geeft je tekst een stem. Jouw stem. Zodat iedereen jouw verhaal kan horen. En jouw stem op elke pagina weer terug hoort. Ook als de input van een collega komt.
audience

Consistentie, tone of voice…Alles staat in dienst van de lezer.

Na lezen komt actie

Wat heb je aan een website als de bezoeker alleen maar leest? Precies, het maakt je inspanningen net zo nutteloos als een SBS6-programma.

De tekst dient om te overtuigen en daarna stippel je de route uit naar een actie. Denk aan een aankoop, registratie, aanmelding, download, of wat dan ook de intentie van je website is.

Met de juiste wegwijzers stuur je de klant de goede kant op. Elke pagina moet daarom een “Call-to-action” (CTA) hebben. Meestal zijn dat knoppen die precies de juiste kleur, vorm, plaats en tekst hebben. Een kwestie van psychologie. Het is de derde tip in het blog “3 copywriting tips voor je webshop”.

Wat voegt de copywriter toe?

  • Copywriters hebben veel kennis van (online) gedrag en psychologisch beïnvloeden. Die paar woordjes op een CTA-button hebben enorm effect op je conversie.

Wat hebben veel websites met elkaar gemeen? Het gaat allemaal over ikke, ikke, ikke.

Call to action button

Met de juiste CTA-knop stuur je de lezer de goede kant op. Actie!

SEO: niet voor robots, maar voor mensen

Maar weinig van je websitebezoekers hebben jouw URL ingetikt om bij jou terecht te komen. Hoe goed je ook bent, de kans is groot dat ze je bedrijf en expertise niet kennen.

Hoe beginnen ze wel? Meestal vanuit een zoekmachine, want ze hebben een vraag, probleem of behoefte. De content die daar het beste antwoord op geeft, wordt als eerste getoond.

Door je website met o.a. tekst voor zoekmachines te optimaliseren, vergroot je de kans dat je beter vindbaar bent op de termen waarop je wilt dat de klant je gaat vinden.

Opmaak, structuur en vorm: het verschil tussen lezen of wegwezen

Wat voegt de copywriter toe?

  • Een copywriter heeft software voor een gedegen zoekwoordenonderzoek. Maar een goede copywriter zorgt ervoor dat de teksten er niet mee vol staan. Een nog betere copywriter weet:

Een goede kwaliteit van de tekst = een beter leesbare tekst = een tekst die het goed doet in zoekmachines.

SEO is belangrijk, maar mag nooit ten koste gaan van de leesbaarheid. Je klanten zijn mensen, geen robots.

Conclusie

Je stem, je verhaal en je kennis worden dus niet vervangen door de mening van een eigenwijze copywriter. Ze gaan niet verloren; ze worden juist versterkt. En jij houdt tijd over om je op je business te focussen. (En dat moet wel, want de klanten komen straks met hordes tegelijk bij je binnen). Een win-win-win-situatie.

Recente blogs

Je tekst op dieet: 6 trucs voor een slanke tekst

Je tekst op dieet: 6 trucs voor een slanke tekst

Heb je wel eens dat je naar je eigen tekst kijkt en denkt: "Wow, dit is een flinke lap tekst. Kan dit niet korter?" Tuurlijk kan dat! Het inkorten van een tekst kan voelen als een chef-kok die zijn menu moet verkleinen. Je hebt geduld, lef en precisie nodig. Al die...

Lees meer
Cliché-checklist voor websites

Cliché-checklist voor websites

Mocht je het nog niet weten: je kunt niet slapen en lezen tegelijk. Voor je nachtrust is dat maar goed ook. Voor de conversie van je website iets minder. Vreemd dat veel websites ons toch beide laten proberen: ze sussen ons in slaap, maar tegelijkertijd willen ze óók...

Lees meer
Cijfers in tekst: hoe slim en correct te gebruiken?

Cijfers in tekst: hoe slim en correct te gebruiken?

Was je -net als ik- nooit zo’n fan van cijfers, dan kun je natuurlijk beter iets met letters gaan doen. Zo gezegd, zo gedaan, maar ik voel me een beetje in de maling genomen. Want wat blijkt er bij het schrijven nou net één van de lastigste onderdelen te zijn? Het...

Lees meer