Hoe brief je een copywriter?

Goede input = goede output

Waarom moet je een copywriter briefen?

Jij bent de specialist in jouw markt. En niemand weet er meer over jouw bedrijf, klanten, sterke punten en minder sterke punten te vertellen dan jij. Dat is nogal wat!

Jij bent dus de ideale persoon om je copywriter te vertellen wat er écht toe doet in jouw wereld. Een wereld die voor de copywriter tot dan toe misschien nog onbekend was.

Wat is een briefing?

Een briefing is hét startpunt van een goede samenwerking. In een briefing geef je input over jouw bedrijf, product of dienst en doelgroep. Geen salesverhaal, maar een kijkje in de keuken. Wat wil je bereiken en wat voor tekst en advies heb je daarbij  nodig en wat wil je bereiken?

Een briefing moet deze vragen kunnen beantwoorden:

  • Waarom en voor wie gaan we een tekst schrijven?
    Dit gaat over het doel: welke probleem of behoefte moeten we aanpakken? Wie is de doelgroep en hoe spreken we ze aan?
  • Wat voor soort tekst gaan we maken en waarover?
    (Blogs, landingpagina’s, micro copy, product- en categorieteksten voor je webshop etc.) Waar komt de tekst terecht? Dit bepaalt wat je tegen de lezer gaat zeggen.
  • Deadlines & mensen: Wanneer moet wat klaar zijn? Met wie werk ik samen?
  • Hoe gaan we met SEO om?
  • Met welk budget ga je voor deze opdracht werken?

Je kunt een briefing zo uitgebreid maken als je wil, maar er zijn dus een paar onderwerpen die we ‘moeten’ behandelen. Is dat gedaan? Dan heb ik alle munitie om er het maximale uit te halen. Lees meer over mijn werkwijze.

Praatwolk met proppen papier

Goede input = goede output

Copywriters zijn net mensen. Ze kunnen veel, maar niet álles. Vaak hoor ik: Schrijf even een leuk blogje. Of: Fris mijn pagina’s effe op. Maar je wilt juist dat je website presteert. Dat élke pagina en elke button converteert. Daar heb ik jou keihard bij nodig. Glasheldere instructies leveren betere teksten op.

En dat is helemaal niet moeilijk; vertel me jouw verhaal. Laat wat van je trots zien, en we zijn al een heel eind. Heb je als bedrijf zaken als je merkverhaal, propositie, profilering al helder? Geweldig! Dan is een briefing helemaal een fluitje van een cent.

Is een briefing bij elke opdracht nodig?

Van persbericht, vacaturetekst of webtekst, tot brochure of sales e-mail; om raak te schieten, heb ik munitie nodig. Ook als het gaat om het herschrijven van een bestaande tekst.

Als we vaker met elkaar werken, dan weten wel wat we van elkaar kunnen verwachten. Een briefing is dan steeds korter en gaat dan vooral over het doel van de nieuwe opdracht.

Maar wat als je copywriter nog nooit van jouw onderwerp heeft gehoord? No worries, een belangrijk deel van de voorbereiding zit in het inlezen van dit onderwerp. Samen met de input van de briefing levert dat altijd vlijmscherpe content op.

Natuurlijk scheelt het een hoop als zij mogen schrijven over onderwerpen waar ze zelf ook enthousiast over zijn. Ze begrijpen de onderwerpen beter, waardoor de briefing niet vanaf een nulpunt hoeft te beginnen.

Teamwork op letterbord

Contact 

Jack Lauwers
Freelance Copywriter
KvK: 88577198
BTW: NL004229372B77
Algemene Voorwaarden

Privacyverklaring

Logo tekstnet met regels
Jack Lauwers successfully completed the All-around SEO course!