Hoe brief je een copywriter?

Goede input = goede output

Goede input = goede output

Copywriters zijn net mensen. Ze kunnen veel, maar niet álles. Vaak hoor ik: Schrijf even een leuk blogje. Of: Fris mijn pagina’s effe op. Maar je wilt juist dat je website presteert. Dat élke pagina en elke button converteert. Daar heb ik jou keihard bij nodig. Glasheldere instructies leveren betere teksten op.

En dat is helemaal niet moeilijk; vertel me jouw verhaal. Laat wat van je trots zien, en we zijn al een heel eind. Heb je als bedrijf zaken als je merkverhaal, propositie, profilering al helder? Geweldig! Dan is een briefing helemaal een fluitje van een cent.

Wat is een briefing?

Een briefing is het startpunt van een goede samenwerking. In een briefing geef je input over jouw bedrijf, product of dienst en doelgroep. Geen salesverhaal, maar een kijkje in de keuken. Wat voor teksten en advies heb je nodig en wat wil je bereiken?

Een briefing moet deze vragen kunnen beantwoorden:

  • Waarom en voor wie gaan we een tekst schrijven?
    Dit gaat over het doel: welke probleem of behoefte moeten we aanpakken? Wie is de doelgroep en hoe spreken we ze aan?
  • Wat voor soort tekst gaan we maken en waarover?
    Blogs, landing page, micro copy, product- en categorieteksten voor je webshop etc. Waar de tekst staat en hoe de lezer er terecht komt bepaalt veel over de richting van de tekst. Hoe we met SEO omgaan bijvoorbeeld.
  • Deadlines & mensen: Wanneer moet wat klaar zijn? Met wie werk ik samen?

  • Met welk budget ga je voor deze opdracht werken?

Je kan een briefing zo uitgebreid maken als je wil, maar er zijn een paar onderwerpen die jij en je copywriter ‘moeten’ behandelen. Zijn deze onderwerpen besproken? Dan is je copywriter klaargestoomd om er het maximale uit te halen. Bekijk hier meer over mijn werkwijze.

Praatwolk met proppen papier

Waarom moet je een copywriter briefen?

Jij bent de specialist in jouw markt. En niemand weet er meer over jouw bedrijf, klanten, sterke punten en minder sterke punten te vertellen dan jij. Dat is nogal wat!

Jij bent dus de ideale persoon om je copywriter te vertellen wat er écht toe doet in jouw wereld. Een wereld die voor de copywriter tot dan toe misschien nog totaal onbekend was.

Is een briefing bij elke opdracht nodig?

Als we vaker met elkaar werken, dan weten wel wat we van elkaar moeten verwachten. Een briefing is dan steeds korter en gaat dan vooral over het doel van de nieuwe opdracht.

Goede copywriters kiezen hun niches. Het scheelt namelijk een hoop als zij mogen schrijven over onderwerpen waar ze zelf ook enthousiast over zijn. Ze begrijpen de onderwerpen beter, waardoor de briefing niet vanaf een nulpunt hoeft te beginnen.

Je komt ook vaak copywriters tegen waarbij je terecht kunt voor álle teksten. Van persbericht, tot speech, van vacaturetekst tot webtekst. Van brochure tot sales e-mails. En dat voor alle sectoren. Dit zijn superhelden waar ik erg veel respect voor heb, of het zijn goede verkopers met een toverstafje.

Teamwork op letterbord

Contact 

Copywriting

SEO Webteksten
(SEO) Blogs
Redigeren & Herschrijven

Logo tekstnet met regels

Jack Lauwers
Freelance Copywriter
KvK: 88577198
BTW: NL004229372B77
Algemene Voorwaarden