SEO blogs laten schrijven

Wat is een SEO blog?

Een blog (of ‘blogpost’) kun je zien als een verhaal dat je met regelmaat op je website plaatst. Blogs kunnen overal over gaan, want elke mening of gebeurtenis, daar kun je een ‘verhaaltje’ over schrijven.

Een zakelijke website kan echt niet meer zonder een blog. Je kunt er informatie met je doelgroep mee delen die – gezien de persoonlijke toon van een blog – een stuk prettiger leest dan een gewoon artikel.

Waarom is het belangrijk dat je bezoeker je teksten ook echt leest:

  • Je informatie komt ook echt aan bij de doelgroep.
    Zeer belangrijk: je creëert betrokkenheid bij je doelgroep.
    Het vertrouwen neemt toe: het worden terugkerende bezoekers.
  • In een blog kun je je bezoeker op een meer persoonlijke toon Hierdoor laat je een vleugje ‘menselijkheid’ achter het bedrijf zien. Dit geeft je de kans om over nét iets andere onderwerpen in te gaan dan normaal.
  • Je website wordt beter vindbaar in Google. (SEO)
    Het nut van een blog is dat je met regelmaat een nieuwe plaatst. Google houdt van nieuwe content, van relevante content, bezoekers die lang op een pagina blijven, op linkjes klikken, pagina’s delen, en websites die naar jouw website/blog toe linken.

Je blog is dus een goede plek om na een gedegen zoekwoordenonderzoek de juiste zoekwoorden in te verwerken. Zo krijg je nog meer relevante bezoekers.

Dit alles kan de rankingwaarde van jouw website voor Google enorm laten toenemen.

Een hogere ranking in Google = meer relevante bezoekers = betere conversie

Waarom moet ik een blog hebben?

  • Omdat het cliché ‘Content is King’ voor een groot deel waar is. Relevante content werkt als een spons op de juiste doelgroep. En op zoekmachines zoals Google.
  • Een blog toont je kennis, autoriteit en passie. Je kunt het verwoorden in de tone of voice van jouw doelgroep.
  • Jouw potentiële klant zoekt naar informatie, niet naar jou. Hij kent jouw bedrijf niet eens. Hij zoekt in een zoekmachine. En met zo’n 1,7 miljard webpagina’s die Nederland telt, staan jouw concurrenten daar vast tussen. Zij maken dus kans in de zoekresultaten van de klant voor te komen.

Door regelmatig te bloggen, vergoot je je kans om in die resultaten te staan.  Pas dán maak je een kans om onder de aandacht van je potentiële klant te komen.

    Een potentiële klant zoekt niet naar jouw producten of diensten. Hij zoekt antwoorden op zijn vragen.

    Een vraag in Google is het startpunt, niet jouw website. Die kent hij namelijk (nog) niet

    1. Bepaal het doel

    Hoe concreter je doel, hoe beter. Zonder doel schrijf je in het luchtledige.
    Wil je je lezer informeren, inspireren, vermaken of iets leren? Of wil je meer bezoekers?

    Maak een blogplan met een zoekwoorden onderzoek en publiceer voor een lange periode met vaste regelmaat een blog.

     

    2. Bepaal je doelgroep

    Wie wil je eigenlijk dat je blogs gaan lezen? Wie is je ideale klant? Wees ook hier zo concreet als je maar kunt zijn.

    Maak persona’s: beeld je deze klant(en) in en schrijf letterlijk op wie hij of zij is:

    • leeftijdsgroep,
    • baan,
    • gezinssituatie,
    • hobby’s,
    • opleiding,
    • salaris,
    • interesses maar ook de pijnpunten,
    • zelfs de (fictieve) naam

     Je zult er van opkijken hoe gericht je kunt schrijven ‘voor’ een persona!

    3. Doe onderzoek

    Je kunt niet elk blog vullen met jouw visie. Je zult er feiten bij moeten zetten. Google is je vriend. Echter: Gij zult niet stelen, dus copy-paste is écht not done! Echter, met je vers opgedane kennis in je onderzoek kun je prima deze feiten zélf verwoorden.

    Doe ook een gedegen zoekwoordenonderzoek. Typ de vragen van jouw klanten eens in op Google. De vragen én antwoorden verwerk je in je blog.

    Google ook eens op ‘Keyword research software’ om te bekijken welk zoekwoordenprogramma bij jou past. Huur eens een freelance SEO-professional in om je hierbij te helpen, of laat je hierin trainen of scholen.

    4. Aan de slag

    Nu kun je pas aan de slag. Maak je nog niet druk om de volgorde, spelling en opmaak, maar ga vooral schrijven.

    Pas later ga je het alles bijschaven: schrap alles waarover je twijfelt of wat overbodig lijkt. Maak het concreet, compact en overzichtelijk. Deel lange zinnen op in kortere, en maak korte alinea’s. Kies een onderwerp dat je klant ook in Google zou kunnen intikken. Vergeet de intro niet.

    Sluit altijd af met een call to action: wat moet de lezer nu doen?

    Laat de tekst een nachtje rusten en kijk er later met ‘verse ogen naar’. Voer spellingcontroles uit en laat het iemand anders nalezen. Dit laatste is erg belangrijk, want je wordt als snel ‘blind’ voor je eigen tekst: je ziet zelfs een dubbele spatie niet, laat staan een slecht lopende zin.

    5. Wat moet je doen als je blog klaar is?

    Staar je nooit meteen blind op de bezoekersaantallen van een nieuw blog. Stijgende bezoekersaantallen is iets voor de lange termijn. Het plaatsen van één blog heeft geen website in de wereld een boost gegeven. Langere tijd consistent blogs met kwaliteitsinhoud plaatsen wél.

    Promoot je blogs. Bijvoorbeeld in nieuwsbrieven, e-mail handtekeningen, op de website en sociaal media.

    Evalueer bijvoorbeeld om de maand met sales en marketing welke vragen er vanuit de klant leven, en ga daar met je blogs op in.

    Ik wil hulp bij het bloggen

    Ben je lekker aan het schrijven, maar zoek je naar de puntjes op de “i”? Als freelance tekstschrijver kan ik je op alle fronten helpen bij je blog. Hoe leuk is het als je zelf je blogs op de bedrijfswebsite gepubliceerd ziet? Hoe vaker je schrijft, hoe makkelijker het je afgaat.

    Zit je met één of meerdere van onderstaande punten? Blijf er niet mee zitten. Je kunt mij als redacteur aan het werk zetten. Na een paar duwtjes in de rug kun je het gewoon zelf!

    Je kunt o.a. hier mijn hulp voor inschakelen:

    Over welke onderwerpen ga ik bloggen?
    Hoe maak ik mijn tekst prettig leesbaar?
    Ik heb geen inspiratie voor een blog.
    Ik heb geen tijd voor een blog.
    Hoe schrijf ik voor mijn doelgroep?
    Hoe maak ik persona’s?
    Hoe doe ik een zoekwoordenonderzoek?
    Mijn schrijfskills zijn niet goed genoeg.
    Hoe zorg ik voor interne links in mijn blog?
    √ Waar haal ik professionele plaatjes vandaan?
    √ Ik wil hulp bij spelling, grammatica, opmaak, structuur, tone of voice, stijl, etc.

    Goed idee: laat je bestaande blogs redigeren.

    De blogs die je eerder hebt gemaakt, zijn met liefde en aandacht geschreven. Maar nu je al je webteksten naar het volgende niveau wilt tillen, heb je misschien geen tijd of zin om je bestaande content na te kijken. Geen probleem! Deze content is nog prima bruikbaar! Ze vertegenwoordigen namelijk ook een bepaalde seo-waarde die je niet wilt weggooien.

    Ik check ze graag, gooi er de saus over en zorg dat ze weer mee kunnen. Óf ik maak er een nieuw blog van, want: Google houdt van nieuwe content.

    Blogs laten maken door een SEO Copywriter

     Je kunt mijn hulp inschakelen voor een volledig blog, een blogreeks, een compleet blogplan met blogs, óf als je wat op weg geholpen wilt worden.

    Wanneer je geen tijd of geen zin hebt om zelf seo blogs te schrijven, dan help ik je graag. Jackpot Copywrite heeft een goedgevulde gereedschapskist waarmee je met elk blog goed voor de dag komt.

    Zoals aangegeven heeft het voor stijgende bezoekersaantallen op je website weinig nut om één blog of artikel te plaatsen. Het beste is om samen een blogplan te maken. Zo bepalen we je doelen en in welke periode je deze wilt realiseren. Ik schrijf als ghostwriter, zodat je alle blogs gewoon onder je eigen naam kunt publiceren.

    Jij de credits en de roem, ik de leuke klus. Deal?

    Wat kost een seo blog?

    Een blog laten schrijven door een seo copywriter kan op vele manieren. Jackpot Copywrite werkt met een duidelijk projecttarief (maatwerkvoorstel). Tuurlijk is deze o.a. gebaseerd op een uurtarief, maar omdat je vooraf duidelijk een totaalprijs hebt, weet je altijd of het jou de investering waard is.

    Investering? Ja, want bij het maken van content gaan we ervan uit dat de gemaakte teksten jou iets gaan opleveren. Een lege website krijgt bezoekers, bezoekers worden klanten, en klanten worden terugkerende relaties.

    Waarom werk ik niet met een uurtarief? Omdat een uurtarief niets zegt. De nadruk zal voor zowel jou als mij altijd op de tijd en het tarief liggen. De gemaakte uren – en daarmee de totaalprijs – weet je namelijk pas achteraf.

    De goedkoopste manier is via tekstschrijvers die werken met een tarief per woord. (Meestal een paar cent per woord) Tekstschrijven gaat echter over zo duidelijk mogelijk schrijven in zo min mogelijk woorden.

    Je begrijpt dat je van iemand met een tarief per woord geen duidelijke en concrete tekst krijgt, maar een lang en stoffig verhaal. Reken er voor dat tarief dus niet op dat er onderzoek naar het onderwerp, zoekwoorden en de doelgroep is gedaan.

    Contact 

    Jack Lauwers
    Freelance Copywriter
    KvK: 88577198
    BTW: NL004229372B77
    Algemene Voorwaarden

    Privacyverklaring

    Jack Lauwers successfully completed the All-around SEO course!
    Logo tekstnet met regels