Redigeren of herschrijven

“Jouw woorden, 2.0”

Jouw woorden 2.0

Je website bestaat uit vele onderdelen, zoals foto, video, techniek etc. Daarvan zorgt tekst voor ruim 28% van je online succes. Je kunt er dus maar beter voor zorgen dat dit in orde is.

Maar, content is sterk gevoelig voor veroudering. Helaas worden veel websites onder tijdsdruk ‘even snel’ met content gevuld en na de lancering niet meer kritisch bekeken. Gemiste kans, want hier laat je omzet liggen. Laat je tekst opfrissen en laat de woorden weer het werk voor je doen!

De finishing touch

De puntjes op de i. De kers op de taart. Je hebt je tekst zo goed als klaar, maar voor je gevoel mis je nog iets.

Die finishing touch zorgt nu nét voor het maken of breken. Het kan de tone of voice zijn, de opbouw, of er kan nog een piepkleine nuance zijn die ervoor zorgt dat je tekst aanvoelt als een zomerzon op een winterdag. 

Zonde van je bloed, zweet en tranen? Wees gerust, samen gieten we er de juiste saus over. Jouw kennis en mijn enthousiasme leveren winnende woorden op.

Een kritische blik op vorm en inhoud

Jackpot Copywrite kijkt verder dan alleen spelling en grammatica. Soms gaan we terug naar de basis om tot een kloppend verhaal te komen. Om je een idee te geven hoe ik dat aanpak, zie je hieronder een paar vragen die tijdens het redigeren van teksten door m’n hersenpan schieten: 

  • Wat staat er eigenlijk en is dat ook wat er wordt bedoeld?
  • Hoe “scant” de tekst? Weet je waar het over gaat zonder de tekst helemaal te lezen?
  • Sluit het kennis(niveau) van de lezer aan op de tekst? (“Bedrijfsblindheid”, zie onderste kader)
  • Hoe is de structuur? Zijn er tussenkopjes en korte paragrafen? Wisselen zinslengtes elkaar af?

Wanneer laat je een copywriter naar je tekst kijken?

Ik heb al een tekst, maar ik zoek nog:

  • de juiste toon
  • een goede vibe
  • een vervolg op mijn tekst
  • een goede call to action
  • SEO-spierballen voor betere vindbaarheid in Google
  • een scherpe blik op de structuur, opbouw, stijl, inhoud en zinsopbouw
  • de schoolmeesterbril die kijkt naar grammatica, spelling, leestekens en typefouten
  • naar zekerheid of mijn tekst wel goed genoeg is om online te presteren

Hoe we dit aanpakken lees je in mijn werkwijze.

The sign you've been looking for

Bedrijfsblindheid

De grootste valkuil bij het schrijven van je eigen teksten is bedrijfsblindheid. Dit is iets wat er ongemerkt insluipt. Zelfs de meest ervaren collega’s zullen het niet zien. Of júist zij zullen het niet zien.

Jargon is voor jullie vanzelfsprekend. En jullie producten of diensten leg je dagelijks wel tien keer uit. Hierdoor heb je de neiging om:

  • Veel jargon te gebruiken
  • Veel over jezelf te schrijven en niet over de voordelen voor de klant
  • Te technisch of juist te algemeen te schrijven

De teksten zeggen eigenlijk niets of te veel. Alles wat jullie zo uniek maakt, is zó vanzelfsprekend dat het niet in de tekst staat. Dat elke afdeling over zijn eigen expertises moet schrijven, helpt daar ook niet echt bij. De tekst dan maar door die tekstliefhebber van de marketing laten schrijven ook niet.

Wat wél helpt? Een paar verse, neutrale, maar kritische ogen van buitenaf. Jackpot!

Contact 

Jack Lauwers
Freelance Copywriter
KvK: 88577198
BTW: NL004229372B77
Algemene Voorwaarden

Privacyverklaring

Jack Lauwers successfully completed the All-around SEO course!
Logo tekstnet met regels