Werkwijze
Dit kun je van mij verwachten
“Schrijf effe een tekstje”
“Jack, wil je voor morgen effe een tekstje schrijven over…“
Helaas. Copywriters zijn geen tovenaars. (Maar ’t scheelt niet veel.) Er gaat heel wat voorbereiding aan vooraf om jouw product zó neer te zetten dat je doelgroep meteen de bestelknop aanklikt.
Gelukkig doen we dit samen. Van begin tot eind hebben we elkaar hard nodig. De kwaliteit van copy is afhankelijk van de briefing. En van heldere doelen. Zo hebben we vanaf de start de neuzen dezelfde kant op en is de oplevering een feest.
Werkwijze
Van briefing naar succes.
1. Contact
Ons eerste contact is een kennismaking en een briefing. Ik ben ik erg benieuwd naar jouw verhaal:
- Waar is je bedrijf goed en minder goed in?
- Wat is je doelgroep en hoe spreek je hen aan?
- Wat wil je bereiken?
Hoe duidelijker en concreter jouw verhaal is, hoe beter ik daarop kan inspelen. Gaat het alleen nog om een kennismaking, dan is dat natuurlijk gratis.
2. Voorstel
Binnen enkele dagen krijg je een voorstel waarin we onze afspraken vastleggen. Hierin staat verder:
- De beschrijving van de opdracht,
- De planning: de datum van evt. interviews, oplevering van conceptversies, feedbackrondes en eindversies,
- De investering. Ik werk met een projectprijs, dus vooraf is 100% duidelijk wat de totale investering is.
3. Aan de slag!
Als we het eens zijn over de gemaakte afspraken, dan gaan we aan de slag. Dat ziet er ongeveer zo uit:
- 60% Voorbereiding: inlezen in de onderwerpen, de markt en concurrentie. Een plan maken en soms mensen interviewen. Indien gewenst ook een zoekwoordenonderzoek (SEO).
- 30% Schrijven. Het heilige moment: hier moet de briefing, de voorbereiding en creativiteit samensmelten. Alles wat in mij opkomt, ‘hark’ ik bij elkaar voordat ik de volgende fase in ga:
- 10% Schuren, slijpen en schaven. Spelling, opmaak, zinslengte, intro’s, titels, SEO komen tot één product: leesbaarheid.
4. Oneindig geluk
Je krijgt de conceptversie en je steekt intern de koppen bij elkaar om evt. feedback te verzamelen. Dit doen jullie op inhoud: kloppen de feiten? Dat soort zaken. Zijn jullie het intern met elkaar eens, dan doen we telefonisch één feedbackronde. Hierna ga ik weer aan de slag met het finetunen van de tekst.
Afhankelijk van de grootte van de opdracht kunnen we met tussentijdse opleveringen werken. Zo hebben we meerdere momenten waarop we checken of we nog op dezelfde lijn zitten.
Na het verwerken van jullie feedback is het tijd voor de oplevering. Jackpot!
Copywriting
Jack Lauwers
Freelance Copywriter
KvK: 88577198
BTW: NL004229372B77
Algemene Voorwaarden
Privacyverklaring